Växjös stationsområde var temat när regionfullmäktigegruppen samlades i regionhuset på Nygatan tisdagen den 5 september. 20-talet intresserade var på plats när gruppledaren Sven Sunesson hälsade David Johansson, Växjö kommuns projektledare, och Patrik Tidåsen, busstrafikansvarig vid länstrafiken, välkomna till träffen.
Här fick deltagarna en bred genomgång av hur planerna för järnvägsområdet har utvecklats sedan satsningen på att bygga ett World Trade Center tog form 2007.
Nu är World Trade Center en portalbyggnad och det kommer givetvis även Växjös nya stadshus och resecenter bli när det enligt planerna står klart att tas i bruk 2020.
Under de kommande åren kommer banområdet att vara en byggarbetsplats där bilisterna kommer att få lämna passagerare på det nya Södra bantorget med 15-talet 30-minutersparkeringar och 5-6 femminutersparkeringar.
Vi planerar också för att ta fram 2 000 cykelparkeringar. Det kommer att behövas när Växjö når 100 000 invånare samtidigt som vi vill begränsa biltrafiken i Växjö centrum, sa David Johansson med instämmande av Per Schöldberg, ansvarigt kommunalråd för byggnationerna på stationsområdet.
Patrik Tidåsen framhöll att bussresandet ökar såväl inom stads- som regiontrafiken.
Men det är framför allt stadstrafiken som har exploderat. Vi ser även en stor ökning av passagerarantalet på Öresundstågen.
Han aviserade också en satsning på Närtrafik med bussar. Starten sker i Tingsryds kommun den 6 november och därefter står troligtvis Alvesta kommun på tur.
Vi planerar även för att starta upp en busslinje mellan Lenhovda och Kosta. Här finns ett behov men jag tror att det kan ta upp till tre år innan man ser effekterna. Det tar tid att vänja folk vid att resa kollektivt, sa Patrik Tidåsen.
Sven Sunesson redogjorde för Trafikverkets nyligen framlagda trafikplan fram till 2029.
Jag anser att vi här i Kronoberg kan vara ganska nöjda. Trafikverket vill satsa cirka en miljard kronor på projekt i vårt län. Även om vi den här gången inte fick igenom vårt förslag att bygga dubbelspår för tågen mellan Växjö och Alvesta finns det nog möjligheter att återkomma i den frågan längre fram, sa Sven Sunesson.
/Berne Persson
Get Social