Jag har haft förmånen att vara ordförande i Regionförbundet Södra Smålands Trafiknämnd, under fyra år. De fyra åren har kollektivtrafiken förändrats mer än någonsin. Besluten är i de flesta fall fattade i enighet mellan alla partier och det är det som gör att stora förändringar kan genomföras på ett positivt sätt.
- Busstrafiken är sedan 2013 nästan helt fossilbränslefri.
- Stadstrafiken i Växjö utökades med ca. 40 % 2013 och är helt fossilbränslefri
- Ny stadstrafik i Älmhult inrättades 2013
- Krösatågstrafik startade Växjö-Nässjö januari 2012, med 6 dagsturer som utökades till 8 nu i december.
- Krösatågstrafik Växjö-Hässleholm startade december 2013, med 12 turer som blev 13 i december 2014.
- Öresundstågstrafiken har utökats med flera turer både söderut och österut.
- Nya snabbusslinjer är inrättade på de stora pendlarlinjerna, 2013.
- Nya, moderna bussar på plats 2013
- Ny renovering av Krösatågen beställd
- Renovering av Öresundstågen beställd
Detta har också gett till resultat att resande stigit väsentligt inom alla kollektivtrafikslag. Men mer finns att göra.
Ordförandeskapet tas nu över av Socialdemokraternas Peter Freij. Jag hoppas att kollektivtrafiken kommer att fortsätta att utvecklas även under vänsterminoritetens ledning i Region Kronoberg. Det finns nämligen mycket kvar att göra. Dels handlar det om att ”trimma” den nuvarande trafiken för bra punktlighet och bra tidspassning mellan olika linjer. Men också större satsningar:
- Närtrafik ska inrättas i hela länet för glesbygden. De områden som inte har linjelagd kollektivtrafik, ska få möjlighet till beställningstrafik. Försök har bedrivits på olika håll och nu är det dags för hela länet.
- Ny upphandling av skolskjuts och serviceresor ska göras. Nu har vi chansen att göra all kollektivtrafik fossilbränslefri. En chans vi inte får missa.
- Trafiken mot Halland är bristfällig. Markaryd-Laholm-Halmstad liksom Ljungby-Halmstad måste få vettiga lösningar. Här måste kontakterna med Region Halland intensifieras.
- Trafiken på Kust till Kust-banan Alvesta-Göteborg är alldeles för gles. I nuläget har det inte varit möjligt att få med Västra Götaland och Jönköping på ett större och bättre trafikutbud. Arbetet måste fortsätta. Öresundståg vore det naturliga på sträckan.
- Biljettsystemet fungerar relativt bra i Sydsverige. Men gränserna spelar fortfarande alltför stor roll. Ett helt gemensamt biljettsystem i hela Sydsverige bör snarast på plats. Samarbete med övriga landet, så att smidiga övergångar till andra kommunikationssystem kan ske, måste till.
Detta är några av de viktigaste punkterna på dagordningen för den nya Trafiknämnden i Region Kronoberg. Det är inte lika dyra satsningar som under de senaste fyra åren, men väl så viktiga. Jag kommer att som 2:e vice ordförande, följa och driva på i dessa frågor för att kollektivtrafiken ska fortsätta att utvecklas. Jag önskar Peter Freij lycka till i arbetet.
Sven Sunesson (c)
Get Social