Stefan Löfven gav ytterligare ett besked om att Socialdemokraterna inte utgör något regeringsalternativ till Alliansregeringen.
Att det forna rödgröna samarbetet totalkraschade efter förra valet var inget förvånande då de olika ”rödgröna partierna” helt enkelt har oförenlig politisk vilja. Det är tydligt att Stefan Löfven inte vill upprepa Monas Sahlins misstag från förra valrörelsen och medverka till något nytt rödgrönt regeringsalternativ som måste jämka i sina olika extrema politiska ståndpunkter.
Ändå är det ovanligt starka ord som Stefan Löfven använder mot Vänsterpartiet och Miljöpartiet när han totalsågar deras utrikespolitik. Aldrig någonsin kommer Socialdemokraterna att samarbeta med Miljöpartiet eller Vänsterpartiet inom utrikespolitiken säger Stefan Löfven. Detta är ett avståndstagande som heter duga. Aldrig någonsin ett rödgrönt alternativ som har ambition att samarbeta fullt ut!
Förmodligen får väljarna inget tydligare besked än detta om vilken regeringspartner som Stefan Löfven kan tänka sig. Men med detta besked vet vi i alla all att det inte kommer att bli Vänsterpartiet eller Miljöpartiet då man inte kan utestänga en samarbetspartner i regeringen från ett så viktigt område som utrikespolitiken.
Media: AB, Exp, SvD, SvD2, SVT
Bloggar: Tim Svanberg, Roger Jönsson
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om Stefan Löfven, rödgröna, de rödgröna, samarbete, Alliansen, alliansregeringen, regeringsalternativ, vänsterpartiet, Miljöpartiet, Mona Sahlin,
Om inte Alliansen vinner nästa val, överlever Alliansen då ??, överlever Alliansen att tappa 1 – 2 partier under 4% ??, vilket inte är alldelens osannorlikt !!.
Utan Alliansen så finns det samarbetspartenr för S i de flesta frågor, även utrikespolitiken, gammal klassisk S-mioritetsregering alltså !!
Är det så att Socialdemokraterna utformar sin politik utifrån opinionsstatistik i en opinionspoll vid en given tidpunkt ? 🙂
Nej man jag pekar bara på att Alliansen inte är ett garanterat alternativ !!.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Okidok. Men Alliansen är ivarjefall ett alternativ. Frågan är om Socialdemokraterna är det ? Jag antar att vi vet att Socialdemokraterna inte vill regera tillsammans med Miljöpartiet eller Vänsterpartiet. Eller är det bara Stefan Löfven som inte vill det ?
Politisk Debatt
Jag tror du glömmer att Alliansen styr nu som minoritetsregering Och det har S ofta gjort med. Och som det ser ut nu så kommer med stor säkerhet ett eller två partier få lämna Alliansen.
Sedan tror jag att dom flesta frågorna när det gäller utrikespolitiken man är ganska eniga om över blockgränserna. S och C står ju där betydligt närmare varandra än C och Fp eller C och M Det är bara det att dom små partierna i Alliansen måste rätta sig efter M vad dom tycker i Alliansen … Det är ju därför dom kommer att försvinna.
Har du blivit Centerpartist ännu, Grottolle ? 🙂
Det räcker att jag varit det. Men när centern lämnade lansbygden åt sitt öde och enbart satsade på Stureplanscentern och Stockholm då var det hög tid lämna det partiet
Är det vägskatt och bensinskatt som oppositionen föreslagit som lockat dig ?
Ja delvis det. Och få behålla reseavdraget. Sedan gillar jag inte att Centern ska centralisera allt till Stockholm. 60% av dom statliga jobben som har tillkommit sedan 2006 har hamnat i Stockholm. Men det är mycket mera oxå. När Centern lämnade sina liberala värderingar och blev ett konservativt storstadsparti så då passade inte dom mej längre. Och tydligen är det fler än jag som tappat tron på dom. Tror centern har halverats sedan 2006. Åtminstone här i kommunen
Vägskatt och bensinskatt som opposionen säger sig vilja införa , tycks ju regeringen göra i alla fall….utan att säga det innan då !!.
Alliansen har ju till och med lovat i valrörelser att så inte ska ske, men vad hände ??.
Grottolle & JonasE,
Jo, jag är införstådd med att Socialdemokraterna vill ha så höga skatter som möjligt är. Ibland kan man också få intrycket att de olika oppositionspatierna tävlar med varandra om vem som kan föreslå mest skattehöjningar.
Sett ur ett ekohumanistiskt perspektiv tycker Centerpartiet supermiljöbilspremien är bättre än bensinskatt och vägskatt. Det är också bättre för oss människor och bättre för vår omgivning och miljö och för framtiden. Fundera gärna lite på det.
De där 60% till Stockholm utlokaliserade statliga tjänsterna du nämner, är det Systembolagets postorderförsäljning du tänker på då ?
Vägskatt och bensinskatt har väl alltid funnits, eller?
För övrigt finns det väl inga garantier för någonting inom politiken. Allting kan väl i princip ändras hela tiden, det är väl delvis det som är demokrati? Annars låser ju en viss grupp människor handlingsfrihet för kommande majoriteter.
Jo men när man gnäller på opposionen för något man själv sen gör, något som man dessutom har lovat att inte göra, då börjar man ju undra över hederligheten !!.
Men det kan man nog undra över när det gäller det mesta för denna regering!!.
Jag håller inte med om att det måste vara ett problem för Socialdemokraterna ifall man har annan utrikespolitik än MP och V. Just utrikespolitiken är väldigt speciell, eftersom den är så avskiljd ifrån andra frågor. Det finns ingen självklar symbios där.
Min gissning är dessutom att Löfven siktar på att bilda en minoritetsregering. Det har S som sagt gjort mest hela tiden. I någon form förmodligen beroende av visst stöd från V och MP, men betydligt mindre organiserat än Sahlins variant. Kanske en av orsakerna till att han har ett viss pragmatisk framtoning. Det gäller att kunna samarbeta i vissa frågor med så många som möjligt.
Tesen skulle kunna vara att ett Socialdemokratiskt parti som står fritt från andra partibindningar kan agera mer flexibelt än de partier som låser upp sig i tvingande samarbeten med begränsat utrymme. Frågan är förstås om det kan fungera ifall man inte kommer över 35 procent eller så. Möjligen kan man pressa V och ev MP till någon form av passivt stöd, hursomhelst.
Och då lär utrikespolitiken inte vara något större bekymmer, jämförelsevis. Bildt blockerar ju redan den sedan länge, och alla alternativ tycker väl V och MP är bättre.
Politisk debatt!!
Alliansens alla avgifts och skattehöjningar för bilister de senaste åren…..glömde du dom ??, S-regeringar har i alla fall haft vett att höja reseavdragen varje gång dom påfört bilister höjda avgifter/skatter !!.
Supermiljöbilspermien är en flopp, då det bluffas med bränsleförbruknings statistik från tillverkare, samt att det ge för dåligt resultat då allt för få har råd att köpa dessa “supermiljöbilar”, totalt så blir det max ca 500 bilar/år, och då blir det i det närmast en symbolisk handling bara, än ett praktiskt resultat !!.
De bästa man kan göra för miljön är att köra vettigt/ekonomiskt och så lite som möjligt, jag såg ett test där man kört en Toyota prius på bana, så hårt som bara priusen gick köra, och följt efter priusen med en BMW M3….M3:an drog mindre bensin då!!.
JonasE,
Du är välkommen att konkretisera vad det är du avser med citat: “Alliansens alla avgifts och skattehöjningar för bilister de senaste åren”. Vad gäller reseavdrag (resor till och från arbete och i tjänsten) så har det vad jag känner till varit oförändrat väldigt länge.
Om det är på det sättet att det som du påstår bluffas med bräsleförbrukning så är det naturligtvis allvarligt. Det finns ett regelverk med typgodkännande och finns det brister i det, så vore det som jag ser det bra om dessa brister kan åtgärdas. Syftet med supermiljöbilspremien är att stödja och stimulera utveckling mot en ökad försäljning och användning av nya bilar med låg klimatpåverkan. Jag tycker det är positivt. 500 bilar är bättre än inga alls, och förhoppningsvis kommer utvecklingen att fortsätta så att fler kan köpa sådana bilar efterhand och utan att någon särskild premie behövs.
Här kan du läsa lite information om supermiljöbilspremien: ==> Supermiljöbilspremie – Transportstyrelsen. Pengarna för 2012 är slut står det.
Avdrag för resor till och från arbetet har varit oförändrat sedan Alliansens tillträde, men det har inte skatter och avgifter…tyvärr, och faktum är att S-regeringar ökade på reseavdragen när dom höjde bensinskatten, det gör inte Alliansen!!.
Avgifts och skattehöjningar på billister är vägtrafikskatt, drivemedelsskatt och trafikförsäkringsavgiften.
Precis sådant och annat såsom A-kassan som effektivt ätit upp “det heliga” jobbskatteavdraget i sin helhet !!.
500 bilar är symboliskt då totala antalet nyregistrerade 2011 är mer än 300000!!.
JonasE,
När man påstår något så kan det vara bra att först kontrollera att vad man påstår stämmer. Det finns alltid en risk för att det kan bli på det sättet att vad man skriver kan komma att uppfattas som ogrundade och falska påståenden om det visar sig att vad man skriver inte stämmer.
Angående Reseeavdrag. Inkomstår 2006/taxeringsår 2007 höjdes reseavdraget ifrån 17kr/mil till 18kr/mil. Inkomstår 2008/taxeringsår 2009 höjdes reseavdraget ifrån 18kr/mil till 18.50kr/mil. sedan har reseavdraget varit oförändrat.
Min källhänvisning är ==> Belopp och procent för tidigare år | Skatteverket
Vad gäller vägtrafikskatt så undrar jag om du avser fordonsskatt ? Fordonsskatt består av ett grundbelopp + koldioxidkomponent + miljötillägg (vissa drivmedel). Vissa bilar har en femårig befrielse ifrån fordonsskatt. Regeringen ändrade en del regler 2010, vilket väl är den senaste ändringen som gjorts vad gäller denna skatten vad jag kan se. Vägtrafikregisteravgift som är hela 65 kr per år måste alla fordonsinnehavare betala även om man är befriad ifrån fordonsskatt.
Min källhänvisning är ==> Fordonsskatt – Transportstyrelsen
Trafikförsäkringsavgift behöver endast den betala som har ett oförsäkrat fordon och inte betalar någon trafikförsäkring.
Drivmedelsskatten har inom EU sänkts med cirka en krona ifrån 1999 till 2010.
Min källhänvisning är ==> Sänkt drivmedelsskatt i EU | Globalportalen
Vad gäller vad du skriver angående A-kassan så ligger Sverige enligt OECD i mitten bland jämförbara länder vad gäller kort tid och högt vad gäller lång tid. Jag kanske återkommer till dig med svar till en annan kommentar i en annan blogpost där jag ser du skrivit en massa om detta som heller inte stämmer helt och hållet utan liksom vad du skrivit här är lite ogrundade påståenden.
Drivmedelsskatten inom EU och inom Sverige är två vitt skilda saker, då den i Sverige ständigt har höjs oavsett regering, frågan är bara hur man kompenserat eller inte kompenserat detta !!.
För det första så har Alliansen redan höjt dieselskatten med 20öre sedan senaste valrörelsen, och vill höja än mer efter årsskiftet med 35 öre litern för bensin och 30 öre för diesel, detta trots att man i senaste valrörelsen sade : ”Vi höjer inte bensinskatten under kommande mandatperiod.
Det innebär att inga tillkommande aktiva bensinskattehöjningar kommer att genomföras.”
För det andra så betalar alla bilägare trafikförsäkring, det är själva grunden i bilförsäkringen, och den har höjts genom att Alliansen lade skatt på själva premien redan 2007 !!.
För det tredje så har Alliansens höjningar av reseavdragen i vilket fall inte följt de senaste påförda kostnaderna av Alliansen, utöver detta så har också Alliansen höjt det belopp man inte får dra av för resor till och från arbete med 3000:-(karensbeloppet)……än så länge!!.
Till sist så är A-kassan sämre nu än innnan Alliansregeringen tafsade på den, det går inte att bortförklara med OECD siffor, eller försöka påstå att det är ogrundat….det är verkligheten !!.
JonasE,
Nu har du plötsligt ändrat dig och skriver om helt andra saker än vad du skrev om tidigare och som jag besvarade ovan.
Om det istället hade varit på det sättet att du hade försökt att sätta dig in i Regeringens politik så hade du kunnat se, vad som också lite var min avsikt med vad jag skrev ovan och att försöka få dig till att själv se det, att Regeringens politik syftar till att ge ekonomiska incitament för sådant som är bra miljö och klimatval. För att försöka uttrycka mig på ett enkelt sätt är det så att kör man med en stor bensinslukande bil så får man betalas lite mer i skatter och avgifter men om man istället väljer en bil med låg klimatpåverkan så får man stöd i det valet genom tillexempel, som jag nämnde ovan, skattebefrielse i fem år och man kan även få supermiljöbilspremie med upp till 40000 kronor som privatperson. Det är Centerpartiet som genom miljöminister Lena Ek och Energiminister Anna-Karin Hatt, är drivande i dessa frågor i Regeringen. Regeringen har satt upp som mål att Sveriges fordonsflotta skall vara fossiloberoende till 2030. Samtidigt försöker man också undvika att lägga på skatter och avgifter som innebär en risk att ha negativ inverkan på företag och näringslivsutveckling. Jag tycker det är en förnuftig och bra politik som förs och stödjer den av den anledningen.
Jag skall här bara ge dig 2 länkar att studera, som talar för sig själv och som ger dig exempel på utveckling av skatt på bensin och nedsatt koldioxidskatt.
==> Konsumtionsskatter på bensin | Styrmedel | Energi | Fakta och statistik | Ekonomifakta.se
==> Nedsatt koldioxidskatt för bränslen som förbrukas i anläggning som omfattas av handeln med utsläppsrätter | Skatteverket
(Tips: Ekonomifakta innehäller en hel del och som jag tror du upptäcker om du tittar runt lite på webbplatsen.)
Socialdemokraterna har vad jag vet inte något förslag som syftar till att med ekonomiska incitament främja utveckling mot bra miljö och klimatval. Jag ser också att du skriver om ‘kompensation’. Det är möjligt att det är ett Socialdemokratiskt eller vänsterpartistiskt tankesätt vilket kanske innebär att – “jag gör inte någonting utan att kompenseras”. Jag vill påstå att det är ett icke-kreativt förhållningssätt utan framåtsträvande innehåll. Om det är så att det är kompensation du söker så kan du göra val som är bra miljö och klimatval och du får då ‘kompensation’ för det. Regeringen uppmuntrar med sin politik medborgaren till att göra bra miljö och klimatval. Men min uppfattning är att det är bra för vår miljö att man som individ gör bra miljö och klimatval även om man inte får ‘kompensation’. Genom att göra bra miljö och klimatval så bidrar man som individ till en bättre livsmiljö. Men sådant kanske inte existerar i ett Socialdemokratiskt eller vänsterpartistiskt tankesätt ?
Till sist vad gäller A-kassan så ‘raljerar’ du utan att påvisa någon fakta. Jag skrev ovan vad OECD talar om vad gäller detta. Det är upp till dig att med fakta påvisa att det finns någon substans i vad du skriver, eller så är det helt enkelt på det sättet att du påstår saker som helt saknar innehåll.
Nu kommer jag vara offline i några dagar.
Jag har inte ändrat mig, det är samma sak som tidigare, det blev möjligen en misstolkning från din sida, då det du svarade på inte var samma sak som jag menade!!
Bevisen är lätt att finna, några snabba googlingar och allt jag säger blir bekräftat, men jag tar oftast Alliansfrittsverige till hjälp just för deras rikliga källhänvisning, och allt jag säger står att finna där.
Supermiljöbilspremien är en symbolisk handling det går inte att komma undan när det är så få som omfattas, det är som vanligt med Alliansens politik, den gynnar de som redan hade egentligen råd!!.
Centerpartiets miljötänkande är numera även det en fråga om symboliska handlingar !!.
Visst så är drivmedelsskatten ett styrmedel, men det är inte opposionen så sagt att dom INTE ska höja några sådana skatter, det är Alliansens som sagt just detta, och hackat på opposinonen föratt dom sa att dom ville höja drivmedelsskater, men det ordet var inte mycket värt tydligen !!.
Just drivmedelskostnaden slår väldigt hårt på oss i
landsbyggd, och lösningen då är just att kompensera, men C tycks ju bara gilla stureplan numera, och där finns det ju gott om alternativ till bilen !!…..vi som bor på landsbyggd får leta oss någon annanstans i politiken !!.
Hejsan JonasE,
Nu börjar vi äntligen komma någonstans.
Ditt uttalande citat: “men det är inte opposionen så sagt att dom INTE ska höja några sådana skatter, det är Alliansens som sagt just detta … [snip]” är fortfarande inte exakt utan lite diffust. Det jag känner till och kan skriva så här direkt är att Lena Ek vid något tillfälle fört fram eventuell justering av koldioxidskatten. Det är ju då helt i överensstämmelse med politiska klimatambitioner som Centerpartiet och Regeringen har och som jag nämnt i kommentarer ovan. Vad gäller kritik av oppositionen så gäller kritiken alltså skatter eller avgifter som föreslås och som inte tar någon hänsyn till vilket bränsle som används och som alltså därför inte har någon politisk klimatambition. Jag hoppas du ser skillnaden.
Du skriver nu om drivmedelskostnaden, och det var just med anledning av att visa på drivmedelskostnaden vad gäller användning av bränslet bensin som jag gav länken till sidan hos Ekonomifakta ovan. Om du läser statistiken så kan du se att skattens andel av pumppriset som du betalar för bensinen var 75% 1998 och har minskat till 57% 2011. Bensinpriset (drivmedelskostnaden) som du betalar vid pumpen är som du förmodligen känner till avsevärt högre 2011 än vad det var 1998. Om du inser detta så kanske du också kommer att inse att bränslet bensin (och diesel) inte kommer att bli billigare utan kommer att fortsätta att bli dyrare och kommer att bli dyrare även om skatten skulle sättas till 0 kronor. För att provocera dig kan jag fråga dig när du tror att literpriset av bensin eller diesel kommer att tangera kilokostnaden för svensk hummer ? När kommer det att kosta dig 30000 kronor att fylla tanken ? om ett, två eller tre eller kanske tio år ?
Jag kan med säkerhet tala om för dig att det inte kommer bli billigare att köra omkring med din stora bensinslukande bil utan tvärtom kommer det att bli dyrare köra med den för varje dag som går och det oavsett vad någon politiker besluter vad gäller skatt. Det är alltså hög tid att skaffa bilar och fordon som använder andra bränslen än bensin och diesel. Och för att utveckling skall fortsätta framåt mot mindre miljö och klimatpåverkan så skall sådana alternativ utvecklas i snabbare takt och för varje dag som går skall bli billigare att köpa och använda för konsumenten och alternativ skall bli fler att välja ifrån. Och det gäller naturligtvis oavsett stad eller land.
Du kan tycka att ambitionen med supermiljöbilspemien och 500 bilar på ett år är för lågt satt, men fakta är att 500 bilar är fler än inga bilar alls. Hade inte supermiljöbilspemien funnits så hade kanske resultatet varit just inga sådana sålda bilar istället för 500 sålda bilar. De politiska krafterna som du skriver att du hämtar din information ifrån presenterar vad jag känner till inget förslag. Mitt förslag till dig är därför att om du är intresserad av miljö och klimattänkande du använder andra källor än Aliansfritt Sverige som i mitt tycke också ger en onyanserad och felaktig beskrivning av de olika politiska partiernas förslag.
Är inte intresserad av enbart miljö, utan helhetsbilden i verkligheten, där ekonomi och miljö måste samsas.
De 500 bilar som vi talar om är så pass dyra att majoriteten av de som hade råd med dessa, förmodligen också köpt dom utan premie !!.
Att bränslepriset kommer att stiga råder det ingen tvekan om, men att sätta landsbyggden i kläm i hopp om att det å kommer att lösa sig är knappast en lösning, då alternativet till att pendla står emot arbetslinjen, får då talar vi arbetslöshet !!.
Det ni kallar drivkrafter är att slå på plånbok, men när alternativen uteblir, förutom för dom som bor i städer, så är det bara att just slå på plånboken för landsbyggden!!.
Alliansefritt Sverige är en bra källa till information, då dom ser igenom statstiklögner och siffertrixande, oc hCentern får sig gott om slängar för sin symboliska gröna politik.
Sen till min politiska läggning, så är det snarast att vara Anit-Moderat än Socialdemokrat, och det tillkom när den Moderata Alliansen slog sönder sjukförsäkringsn och A-kassesystemet, och alla lögner om dess förträfflighet efter detta…..att rösta på Alliansen är att rösta på Moderaterna !!.
Hejsan JonasE,
Verkligheten, samhället, miljö och livsbetingelser behövs hela tiden förändras och vidareutvecklas.
Jag förstår din tanke med att det mycket väl kan ha varit på det sättet att de som köpt de 500 premierade supermiljöbilarna kanske hade haft råd att köpa de utan premie. Jag förstår också att det är på det sättet att alla människor inte har ekonomiska förutsättningar till att överhuvudtaget köpa en bil eller att köra bil, men det är utan intresse om de som har köpt de 500 supermiljöbilarna hade haft råd att köpa bilarna utan premie eller om de inte hade haft det. Det som är av intresse är att utan premie hade bilarna sannolikt inte blivit sålda. Det är alltså helt enkelt på det sättet att samhället gör en investering i samhällsutvecklingen genom att ge en premie och ett ekonomiskt incitament för att det skall säljas 500 supermiljöbilar på ett år. Som jag skrev ovan måste målsättningen vara att utvecklingen skall leda till att inga besinslukande eller dieselslukande bilar överhuvudtaget skall säljas utan att det enbart är supermiljöbilar eller andra liknande fordonstyper som säljs och att fordonsflottan kommer att vara fossiloberoende år 2030.
Det har inget med stad eller land att göra och det är heller ingenting som är symboliskt.
Det är bra att du inser att priset på bensin och diesel kommer att fortsätta att öka och att du inser att det varje dag kommer att fortsätta bli dyrare köra med fordon som använder dessa bränsletyper. Ifrån år 2002 och till dagens datum har priset på bensin ökat ifrån cirka 10 kronor till idag cirka 15 kronor. Det är enkelt uttryck en ökning med 50% på 10 år.
Vad gäller A-kassan så är Centerpartiets åsikt att den skall vara en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring och en viktig del i en flexibel arbetsmarknadsmodell. Du kan läsa mer om det på Centerpartiets webbplats. Ett annat stort problem som behövs hittas en lösning på är den mycket stora ungdomsarbetslösheten. Bland annat LO förhandlar med Regeringen om ändring vad gäller differentierade avgifter i arbetslöshetskassan och introduktionsavtal. Om du inte tror på vad jag skriver så kanske du tror på vad LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson säger. Här kan du se när han berättar om det i Agenda ==> Hela intervjun med Karl Petter Thorwaldsson.
Problemet med just supermiljöbilar, är just tillverkliningen, bara batteritillverklnngen i sig gör att miljöpåverkan blivit stor, då nickel till batterierna transportetras långt, för att sedan upparbetas, för att sedan transporteras än en gång till batterifabriken, för att sedan transporteras till bilfrabriken och sen då transporten från fabrik osov….
En liten kul sak som hände mig för ett par månader sedan, var när en med just en laddhybrid kom och tiggde bensin…….han hade slut på både el och bensin, och var själv lite förvånad över att han faktiskt höll på att bli stående i sin nya dyra supermiljöbil, han hade väl inte räknat med norrlänsk glesbyggd där !!.
En obligatorisk A-kassa löser inte problemet med att Alliansens gjort det svårare att kvalificera sig till denna, ett obligatorium gör bara att fler betalar men inte får !!.
Att Centerpartiet vill luckra upp anställningstryggheten är ingen nyhet, man kallar det för att skapa en flexibel arbetsmarknad, men det är att skapa otrygghet för vanliga arbetare !!.
Ungdomsarbetslöshetens problem tycks denna regering ha lämnat över till Norge att lösa, för där får flest jobb numera tycks det!!.
Hejsan JonasE,
Det verkar som att du helt saknar idéer om hur verkligheten, samhället, miljö och livsbetingelser kan förändras och vidareutvecklas ?
Naturligtvis behövs batteritillverkningsprocesser vidareutvecklas och förbättras. Produktion och användning av andra drivmedel som tillexempel biobränsle behövs också vidareutvecklas och förbättras. Det viktigaste är att vi kan komma bort ifrån fossila bränslen som bensin och diesel och att användning av dessa typer av bränslen upphör. Jag vill också fråga dig om du kommer sitta framför din datorskärm likadant om 2 – 3 år och ‘gnälla och klaga’ på Regeringen när bensinen eller dieseln kanske kostar dig 25 eller 30 kronor litern och en full tank kanske kostar dig 1500 kronor att köpa.
Jag förstår också att ett fordon drabbas av driftstopp om drivmedlet (tillexempel elen eller bensinen) tar slut.
Det jag om igen menar är att alternativen för allmänheten är försvinnade få, speciallt för landsbyggd, och att bara belasta plånboken gör bara att vi på landsbyggd blir fattigare, för det finns inga rimliga alternativ här till bilen, och när bensinen blir än dyrare så får man spara någon annan stans, för bilen måste man ha i dagens och den närmsta framtidens läge !!.
Supermiljöbilspremie, och supermiljöbilar är bara en papperslösning som gör marginell skillnad i verkligheten.
Ska man uppnå en skillnad utanför städerna så måste man göra något åt de allmäna transportmedelen, som det är nu så det finns inte den möjligheten att ta sig till arbetet när man kommer en bit från städerna!!.
Så enkelt är det faktiskt att dagens Allianspolitik bara gör landsbyggden fattigare, men inte ett dugg mer miljövänliga !!.
Hejsan JonasE,
Det är ju just av den anledningen med att kunna utföra transporter till rimlig kostnad som nya bränslen och nya metoder behövs utvecklas och förbättras. Det gäller oavsett stad eller land. Att istället förorda som du gör att hålla kvar vid gammalt förlegat oljeberoende och brukande av bensin och diesel som drivmedel är som att gräva sin egen grav. Jag har försökt förmedla det men eftersom du inte verkar inse det så känns vidare diskussion meningslös.
Vi är väl egentligen överens om problemet, men lösningen på detta är en helt annan sak !!.
Hejsan JonasE,
Jag trodde ett litet tag att vi ovan hade kommit till en lite samsyn, men inser med den efterföljande diskussionen att så inte är fallet. Du har en konservativ socialdemokratisk och vänsterinriktad syn att det inte är viktigt att samhället, miljö och livsbetingelser förändras och utvecklas och min uppfatning är tvärtom att det är vad som är det viktigaste.
Om “samhället, miljö och livsbetingelser” förändras, så bör det väl ändå vara en strävan att det så skall ske till det bättre, och det är där jag anser att så inte sker i Alliansens regi!!.
Vill du kalla mig för socialdemokratisk och vänsterinriktad, så får du väl göra det, men det är att ta den lätta vägen för att bortförklara min syn på verkligheten !!.
Jag har tidigare klargjort mina politiska åsikter som i huvudsak Anti-Moderat, och huvudprincipen för mig är att allt som minskar deras makt är av godo, och då är det kört för att jag ska gilla Alliansen och dess klyftskapande utförsäkringspolitik !!.
Jag är i alla fall inte en systemkramare som Alliansen och dess anhängare blivit efter att Alliansen gjort sina ändringar/försämringar av “samhället, miljö och livsbetingelser” för allt för många!!.
Det är faktiskt lite lustigt hur Alliansen gått från systemkritiker till systemkramare på bara 6 år !!.
Det största hopp jag hade när Alliansen blev vald var just att Centern skulle stoppa de största dumheterna från Moderaternas sida, men Centerns flathet i Allians samarbetet har varit påtagligt, och för att citera en komiker “Det finns bara ett grönt parti numera och det är MP, då C blivit helt färglöst”…..ligger något i det !!.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hejsan JonasE,
Jag har i diskussionen ovan gett dig flera exempel hur verkligheten, samhället, miljö och livsbetingelser hela tiden kan förändras och vidareutvecklas. Det handlar inte om att ‘krama något system’. Det handlar om att se hur miljö och livsbetingelser kan förändras och vidareutvecklas. Centerpartiet står i detta för ett långsiktigt och hållbart val. Många av de frågor som Centerpartiet lyfter fram leder efterhand till resultat och till en utveckling för förändring. Jag ger nedan bara några länkar till lite olika artiklar som tar upp en del frågor.
– Produktion av fossila bränslen stöds. Det gäller att sträva mot att minska användningen av olja och fossila bränslen.
==> Oljeindustrin göds – statliga stöd ökar – Nyheter | SVT.se
– Energitillförsel. Statistiken visar att i Sverige har energitillförsel ifrån olja minskat – biobränsle, naturgas och vindkraft har ökat – även kärnkraft har minskat något lite.
==> Energitillförsel | Energibalans i Sverige | Energi | Fakta och statistik | Ekonomifakta.se
– Attraktionskraft. Regeringen försöker lyfta fram betydelsen av attraktiva miljöer för tillväxt.
==> Näringsministern i dialogmöte om Attraktionskraft Sverige
– Viktiga samhällsproblem och förslag för förändring lyfts fram.
==> Ett hållbart val – Vi vägrar vänja oss vid en hög ungdomsarbetslöshet!
edit: felaktig länk
Detta är inte en fråga om statistik eller siffror, det är fråga om ett faktum som man inte kan undkomma !!.
Det är fortfarande så att så länge inte alternativen till bilen/besin/diesel finns på plats, så gör man bara livet dyrare och besvärligare, men inte ett dugg mer miljövänligt.
Den största skillanden i fossila bränslen här(Norrlänsk landsbyggd) är att många bytt från oljeuppvärming till pellets, eller luftvärmepump(som tycks med jäklas och gå sönder så fort garantin gått ut), bergvärme (som inte heller riktigt tycks riktigt klara det som utlovats), men bilen går det inte att vara utan !!.
Det är ju dessutom sittande regerings politik som ska kritiseras när det inte fungerar som det ska, det är ju dom som ställt till detta, men det försvaras/systemkramas istället !!.
Det där som den där komikern sa om Centerns färglöshet var ju stax efter att Centern “dagtingat med sitt sannvete” om kärnkraften !!.
ett eget länkförslag till Alliansfritt Sverige, där man synar Alliansregeringens “miljöpolitik” !! :
http://www.alliansfrittsverige.nu/search/label/Milj%C3%B6
Läs och begrunda !!.