Så har då valaffischer kommit upp runt om i Sverige och valrörelsen är på gång in i slutspurten. Kampen hårdnade för ett tag, främst då kring Sergelstorg och främst om vem som ska ha de bästa platserna för sina valaffischer. Denna kamp vann moderata ungdomsförbundet över socialdemokratiska ungdomsförbundet.

I kampen om väljarnas röster ser det ut som att Alliansen vinner med klar marginal enligt senaste opinionsundersökningen som visar på ett övertag med hela 7,6% och en egen majoritet för Alliansen. Detta är ett resultat som vi också får hoppas blir det slutliga valresultatet den 19 september.

Framförallt är det positivt att Alliansen får egen majoritet då det kommer att innebära att, även om Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen kommer politisk reda att råda vilket Sverige så väl behöver. För Sverige behöver fortsatt ordning och reda i finanserna, Sverige behöver ha ny jobb och världens bästa välfärd! Sverige behöver Alliansen!

Hur är det då med de politiska budskapen i årets valaffischer från de olika partierna?
Jag antar att jag är en aning partisk men Centerpartiets valaffischer är de som är klart bäst på att förmedla ett budskap som tydligt speglar partiets politik med tydliga besked om att det är nya företag som ger nya jobb, att krånglet måste minska och ett tydligt nej till ungdomskatten.

Centerpartiet är Alliansens gröna röst men även Sveriges gröna röst nu när miljöpartiet gett upp denna ambitionen i vänsterkartellen. Budskapet framför allt på valaffischerna för Centerpartiet är ett ställningstagande för RUT-avdraget och för alla de som fått jobb eller startat egna företag genom att RUT-avdraget gett dem möjligheten till detta. Alla dessa riskerar att få slut om vänsterkartellen vinner – RUT eller SLUT!

Moderaternas slår an tonen om att vara det samhällsbärande partiet i Sverige vilket de också är i och med de senaste opinionsundersökningarna varför budskapet är klockrent. Folkpartiets valaffischer är dess värre visuellt sett de tråkigaste av alla partiernas medan Kristdemokraternas är mer spännande. Kristdemokraternas vill ha ett mänskligare Sverige vilket helt går i linje med ambitionen inom Alliansen på världens bästa välfärd.

Miljöpartiet är det parti som har den absolut mest missvisande slogan på sina affischer. Modernisera Sverige skriver miljöpartiet på sina valaffischer vilket måste ses som ett antibudskap mot deras eget parti. Miljöpartiet står nämligen väldigt långt bort från tanken på ett modernt samhälle i sin politik. De vill ta tillbaka utvecklingen av samhället ett par hundra år och kallar detta att modernisera – ett klart självmål!

Vänsterpartiets valaffischer har budskapet att hålla ihop, vilket främst måste vara en uppmaning till partierna i vänsterkartellen, då de har påtagligt svårt att hålla ihop kring politiska budskap. Inte minst har detta märkts den senaste veckan i deras oenighet om hur mycket de ska höja skatterna för låg- och medelinkomsttagarna samt i oenigheten om fastighetskatten.

Socialdemokraterna spelar på arbetslösheten i sina valaffischer men då socialdemokraterna så totalt saknar politiska förslag för att minska arbetslösheten faller budskapet platt. Deras valsslogan kunde lika gärna ha stått på vilket som av Alliansens affischer, då det är Alliansen som har politiken för jobben! Det är Alliansen som har politiken för världens bästa välfärd!

Media: AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, AB6, Exp, Exp2, GP, Svd1, Svd2, SvD3, DN1, DN2, DN3, DN4

Bloggar: Magnus Andersson (C), Frank Thorén Hall (C), Johan hedin (C), Mina moderata karameller, Tokmoderaten, Kent Persson (M), Den hälsosamme ekonomisten, Thomas Bohlmark (M), Marcus Grundén (fp), Lotta Olsson (M), PeterAndersson (s),

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , ,