Dags för Dubbelspår mellan Alvesta o Växjö

Nu är det dags att bygga dubbelspår mellan Alvesta och Växjö.

Tågtrafiken i hela landet växer. I länet ökar resandet med Öresundståg med 8-12 % varje år. Krösatågen, som ger oss resemöjligheter mellan små stationer i Småland ökar utbudet. Mellan Växjö och Alvesta finns det vardagar ca 90 olika resemöjligheter på järnvägen. Dessutom ska ett antal godståg köra förbi. Redan idag krävs att några av tågen kopplas samman, för att få plats på banan.

Trafikverket (fd Banverket) gjorde för några år sen en studie över Kust till kust banans kapacitet och slog då fast att ett dubbelspår mellan Alvesta och Växjö var en långsiktig lösning på ett kapacitetsproblem. Efter det har inte Trafikverket gjort något åt detta. Länet genom Regionförbundet Södra Småland, skakade fram pengar för att åtminstone börja på, genom att bekosta byggandet av mötesspår i Räppe. Det var en förutsättning för dagens trafik. Men en fortsättning måste till.

Vilka steg som behöver ske härnäst måste Trafikverket avgöra. Men det viktigaste är att någonting sker. Det kanske är dubbelspår Växjö – Räppe. Kanske är det ytterligare ett par mötesspår utmed sträckan. Förlängt dubbelspår Gemla. Det viktiga är att arbetet går vidare med en prioritering – viktigast först. Nuvarande tillstånd är inte tillfredsställande. Minsta störning leder till förseningar av flera tåg.

Vår uppmaning till Trafikverket är Sätt fart på planeringen för dubbelspår mellan Alvesta och Växjö.

   
2014-03-17
Sven Sunesson, Landstingsråd Centerpartiet
Per Scholdeberg Kommunalråd Växjö, Centerpartiet
Thomas Haraldsson Gruppledare Alvesta, Centerpartiet

   

   
Tillbaka till Debattartiklar och insändare