E-hälsa

Svar till Bengt Järhult och Anna Fransson:

Jag kan glädjande konstatera att min insändare (19/12) och tankar kring E-hälsans utveckling i länet väckt debatt den senaste tiden. Både Bengt Järhult och Anna Fransson ger sin syn på frågan.

Min utgångspunkt var att lyfta fram alla de möjligheter som enligt mig finns med en utvecklad E-hälsa. Inte att på något sätt svärta ned eller baktala det arbete som görs i länet inom området. Som även jag skrev i min artikel görs en hel del, men inte alls i den omfattning som vi skulle kunna. Vår huvudsakliga uppgift som förtroendevalda är att säkerställa en god service för Kronobergs invånare. I det uppdraget ingår det att omvärldsbevaka, försöka se vad som finns ”runt knuten” samt att efter behov ge en utvecklad, evidensbaserad och modern service så effektivt som möjligt. Vi kan inte backa in i framtiden.

Som jag skrev i min artikel finns mycket utvecklat runt om i landet som vi kan lära av, vidareutveckla eller helt ta efter. Gemensamt för alla typer av e-tjänster är att det ger patienten möjlighet att i lugn och ro, ta den första kontakten med vården i hemmet eller via till exempel en distriktssköterskemottagning nära. Det sparar resa och tid, minskar smittorisk och sparar ”onödiga” besök. Vill man till en vårdcentral finns alltid den möjligheten. E-hälsa är inget tvång det är en möjlighet.

I min artikel efterfrågade jag även en sammanhållande och övergripande strategi för E-hälsoområdet, som finns med i Alliansens budget, med fokus på vad vi kan göra bättre för länets invånare. Denna strategi med tillhörande handlingsplan ska vara politiskt beslutad. Ett antal åtgärder som Anna lyfter fram är saker som görs internt, vilket i sig är bra, men som inte direkt kommer gemene man till nytta. Min önskan är att vi fokuserar på den enskilde patienten. Om det dessutom är bra för organisationen är det bara positivt.

Avslutningsvis vill jag poängtera att huvudsyftet inte är att ersätta det personliga mötet med egenvård via E-tjänster. Däremot är jag övertygad om att E-tjänster i kombination med personliga mötet är till gagn för de som sjukvården är till för, nämligen patienten.

Sven Sunesson, C