Socialdemokraterna presenterar nu en affärsplan för Sverige. Valet av ordet affärsplan är en uppenbar flört mot näringslivet och ger även en tydlig signal om vilket synsätt den nya partitoppen har på den traditionella socialdemokratiska politiken.

I fem alldeles utmärkta punkter listar nu Stefan Löfven sin nya affärsplan för Sverige. Det är fem punkter som varenda ett av allianspartierna kan ställa sig bakom och fem punkter som definitivt befäster det högersteg i den politiska färdriktningen som Stefan Löfven nu för partiet mot.

1.Sveriges kompetens till världsledande nivå.
2.Skapa jobb i växande och kunskapsintensiva företag.
3.Stäng rekryteringsgapet på arbetsmarknaden.
4.Sätt innovation i centrum.
5.Inse att allas framgång är Sveriges framgång.

Givetvis är detta välkommet. Att man även från socialdemokratiskt håll numera ser näringslivet som en ryggrad i samhället, att man inser att det är hos företagarna som jobben skapas. Detta är en insikt som det tog 123 år för socialdemokratin att inse. Bättre sent än aldrig!

Media: DN1, DN2, AB, SvD1, SvD2, SVT, Exp1, Exp2, Exp3, Exp4, Dagens arena

Bloggar: Den sjätte mannen, Johan Westerholm, Thomas Böhlmark, Norah 4 you, Mina moderata karameller, Röda berget, Maria Abrahamsson, Peter Högberg, Anybodys place

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , ,