Tågtrafik skall gå i tid och vara framme i tid, men resan måste ta den tid som behövs.
Det talas mycket om höghastighetståg och visst är det viktigt att det finns ett väl utbyggt järnvägssystem i Sverige. Finansminister Johan Gripenstedt kunde år 1857 övertyga ståndsriksdagen att låna upp och investera motsvarande tvåtusen miljarder kronor för att inom några år bygga den nuvarande stambanan. Dagens infrastrukturminister Anna Johansson kan inte inom 25 år utlova en höghastighetsjärnväg för några hundra miljarder!
Den så kallade Sverigeförhandlingen prioriterar idag främst snabba förbindelser mellan Sveriges tre huvudorter utan att ta nämnvärd hänsyn till att det finns människor och verksamhet mellan de tre större städerna. För regionerna Kalmar, Blekinge och Kronoberg är det av föga glädje om tågen rusar förbi utan att stanna. Det måste finnas ett antal stationer utmed banan för att skapa en attraktiv regionaltrafik. För våra regioner finns starkt behov av att upprätthålla goda tågförbindelser söderut mot Köpenhamnsregionen. Till Stockholm kan man komma snabbt och lätt med flyg. Med Sverigeförhandlingens förslag till sträckning av Höghastighetsjärnväg får vi en tågtrafik som passerar Kronobergs län utan att stanna. Detta har sydöstra Sverige ingen nytta av.
Sedan historisk tid finns enkelspår på tvären mellan Kalmar – Alvesta – Göteborg och dubbelspår söderut mellan Alvesta och Köpenhamn. Trots samhällets utveckling har nästan inget hänt med dessa banor på drygt 150 år. Gemensamt har Regionerna i södra Sverige nu prioriterat byggnation av två nya spår utmed stambanan mellan Malmö och Hässleholm. Detta är jätteviktigt för oss. Många av infrastrukturproblemen och trängselproblemen i Skåne, blir problem även i vår tågtrafik, med förseningar som följd. Förbättring av stambanans kapacitet till Älmhult och Alvesta skulle också ge fördelar.
Kust till kustbanans enkelspår är idag det största hindret för en bra tågtrafik för sydöstra Sverige. Parallellt med åtgärder på stambanan måste våra regioner planera för dubbelspår på Kust till kustbanan. Första delsträckan bör här bli mellan Alvesta och Växjö. Genom dessa satsningar skulle vi få betydligt bättre förutsättningar för säker pendeltrafik söderut. Dessa åtgärder skulle väl tillgodose kraven på regionalekonomisk utveckling och samhällsekonomisk nytta av en modern järnväg.
Vi säger inte att dessa satsningar är okomplicerade eller gratis. De bör dock kunna genomföras mycket snabbare än Höghastighetsjärnvägen och framför allt gynna sydöstra Sverige. Vi kan inte vänta till 2040.
Centerpartiet säger inte nej till Höghastighetsjärnväg när resurser finns. Men det får inte konkurrera ut andra viktiga infrastrukturprojekt och det måste garantera bra regional tågtrafik.
Anders Franzén, Växjö kommun (c)
Thomas Haraldsson, Alvesta kommun (c)
Sven Sunesson, Region Kronoberg (c)
Get Social