Interpellation till Charlotta Svanberg, Hälso- och sjukvårdsnämnden
Nya patientlagen trädde i kraft den 1 januari 2015. Syftet är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. Vården ska se patienten som en resurs i behandlingen, och genom personcentrerad vård blir patienten en medarbetare, som förstår vad som sker, varför och hur. Patienten blir därmed mer motiverad att följa ordinationer, och läkemedel köps inte ut i onödan t ex. Tillfrisknandet snabbas upp och patienten är med i teamet.
Fortfarande får vi höra om vårdcentraler som inte kan ge en tid till dagen efter, då dagens tider är slut, utan ber patienten att ringa igen nästa dag. Vi hör talas om vårdcentraler som meddelar vårdsökande att de kontaktar fel vårdcentral, då de inte är listade just där. Vi hör talas om vårdcentraler som helt enkelt hänvisar till jourläkarcentralen eller akuten i stället för att ta emot patienterna hos sig. Senast hörde vi att patienter troligen aldrig kommer att kunna boka tid via webben till vårdcentralerna, för de måste bedömas först.
- Hur märker vårdsökande till primärvården att ny patientlag är införd och att vi i Region Kronoberg inför personcentrerad vård?
- När kommer personalen vid samtliga vårdcentraler bemöta patienterna korrekt?
- När blir det möjligt att som vårdsökande själv boka tid via webben till samtliga vårdcentraler?
- Vart ska annars någon som anser sig vara i behov av någon form av vård vända sig, om inte till vårdcentralen? Distriktssköterskorna finns ju också där numera.
Britt-Louise Berndtsson, Centerpartiet
Get Social