Stefan Löfven lyckas ta otydligheten till nya höjder av sammelsurium i dagens ickebesked om framtida regeringsalternativ till Alliansen.
Visst man kan ha viss förståelse för att Stefan Löfven inte kan ge några besked till väljarna vilka som socialdemokraterna kan tänka sig bilda regeringen med. Detta då det helt enkelt är en omöjlig ekvation för Stefan Löfven att få ihop ett rödgrönt regeringsalternativ då dessa tre partier i många stycken har en oförenlig politik. Men att Stefan Löfven på förhand har gett upp möjligheten att tillsammans med miljöpartiet åtminstone på papperet utgöra ett regeringsalternativ inför valet 2014 förvånar.
Men Stefan Löfven hade förmodligen inget annat val än att fortsätta på sin inslagna väg av ickebesked för att lugna de olika falangerna inom partiet. Att inte ge besked är definitivt ett utslag av de slitningar inom den socialdemokratiska partitoppen som stred i öppenhet under Hålkan Juholt fortfarande lever kvar.
Stefan Löfven ger utryck för en förhoppning att potentiella S-väljare ska luras att på egen hand fantisera om vad de tror att dagens socialdemokrati står. Detta är ett taktiskt spel från Stefan Löfven men frågan är om inte väljarna är smartare än så? Väljarna borde se igenom att maktbegäret hos socialdemokraterna gör Stefan Löfven beredd att kompromissa i alla frågor bara Stefan Löfven själv får bli statsminister.
Efter dagens utspel från Stefan Löfven är det lätt att hålla med i Annie Lööfs kommentar till det socialdemokratiska ickebeskedet
”Det finns tre saker jag tycker riktigt illa om. Det är socialism, arrogans och män som inte förstår ett nej.”
Utan att nämna ett ord om vilken politisk väg som socialdemokraterna ska ta vill Stefan Löfven få väljarnas förtroende att bilda med regering tillsammans med andra partier. Fast vilka partier det kommer att bli frågan om ska inte väljaren få veta. Socialdemokraterna har därmed tagit steget fullt ut till att bli ett ickebeskedsparti.
Media: AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, AB6, Exp1, Exp2, Exp3, Exp4, Exp5, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, SVT1, SVT2, SVT3, SVT4, SVT5, SVT6, SR1, SR2, SR3, GP1, GP2, GP3
Bloggar: Marknadsliberalen, Dick Erixon, Peter Hörberg, Ulf Bjereld, Nora4you, Johan westerholm, Ann Helena Rudberg, Korpnästet, Krassman, Skvitts, Sjätte mannen, Christian Ottosson
Läs även andra bloggares åsikter om ickebesked, ickebeskedsparti, Socialdemokraterna, blockpolitik, alliansen, regeringsalternativ, Stefan Löfven, otydlighet, Annie Lööf, väljarna, besked, statsminister, maktbegär, falanger,
Helt i enlighet med parlamentarismen går partier fram som enskilda partier. S gjorde det fram till valet 2006 och gör det nu igen. Vad är det som är så konsigt med det? Jag förstår att det känns jobbigt att högers dels inte längre sätter agendan för vad som ska gälla och dessutom ligger dåligt till i opinionsmätningarna. Ditt eget parti Centern är ju inte precis någon lysande stjärna på allianshimlen. Hur ska ni agera efter valet? Kommer ni ens in? Tja det vet vi först efter valet i september 2014.
Nej, det är inte konstigt. Vad gäller det enskilda partiet Socialdemokraterna så blev valresultatet i förra riksdagsvalet det sämsta sedan 1914. Alla opinionspollar efter förra riksdagsvalet har visat än sämre resultat.
Som läget ser ut nu så är opinionsläget betydligt bättre bara för S och MP tillsammans, än för hela Alliansen, och bara där så har vi ett stabilare underlag för en regering som inte vilar på SD:s tysta stöd som Alliansen gjort, och räknar vi då in V i det hela, som lär stödja S och MP i slutändan oavsett om dom sitter i regering, så är egen majoritet betydligt närmare för S-alternativet än M-alternativet !!.
Nu har inte Miljöpartiet och Socialdemokraterna något samarbetsavtal som jag känner till.
Men det är möjligt att Socialdemokraterna har tänkt sig ta plats i baksätet i Miljöpartiets bil. Frågeställningen som då kanske kan infinna sig för Miljöpartiet är om Socialdemokraterna verkligen kommer till alla körningar. Man prövade ju nyligen att tillsammans med Vänsterpartiet ta plats i baksätet i Sverigedemokraternas bil och då kom inte alla Socialdemokrater och Vänsterpartister till den sista körningen så det gick inte höra bilen ända fram eftersom inte alla passagerare hade kommit.
En anledning till att de Socialdemokrater och Vänsterpartister inte kom och tog plats i baksätet man kan tänka sig kanske var för att man inte ville vara med om någon krock. Di do di dam dam, di do di dam dam, di do di dam dam do.
Centerpartiet har ju suttit i baksätet i snart två mandatperioder, och hur har det gått egentligen ??? -nu när nu håller på att drunkna vid 4% spärren !!.
Att S och MP inte har något samarbetsavtal är nog mer en formalitetsfråga, än ett reellt problem !!.
Ett mer reellt problem för er borde vara är hur många partier som klarar 4% i Alliansen efter 2014 ??…..ett problem som borde vara betydligt viktigare för er att ta tag i än att försöka hitta på vilka problem S-alternativet skulle ge, då S-alternativet ser mest stabilt ut i nuläget !!.
Grejen med att ha ett samarbetsavtal är att man navigerar gemensamt och att navigationen är ett gemensamt ansvar.
Om man ser samarbetsavtal som mindre viktigt och som att bara vara en formalitet som du skriver, så blir det lätt diskussioner som kan liknas vid vem som skall sitta på förarplatsen och vem som skall sitta i baksätet. Vilket vi nu också sett de sista dagarna har blivit resultatet när tillexempel Vänsterpartiet tydligt talar om att ’vi vill inte bara sitta i baksätet utan vi vill också sitta på förarplatsen’. Resultatet blir också lätt att alla i baksätet kanske inte alltid kommer och det går inte att köra bilen hela sträckan och ända fram vilket vi såg direkt blev resultatet när man ett tag hoppade in i baksätet i Sverigedemokraternas så som jag beskrev ovan. Det hjälper inte att någon lovar att sitta kvar ända fram.