Stark Alliansbudget i regionen inför 2018

Alliansen i Region Kronoberg lägger fram en stark budget inför 2018.
När regionfullmäktige om

Alliansen i Region Kronoberg lägger fram en stark budget inför 2018.
När regionfullmäktige om
Öresundståg är ett av Sveriges mest lyckade exempel på hur kollektivtrafiken kan binda ihop en landsdel till en väl fungerande arbetsmarknad. Idag reser vi mellan länen, mellan städer och över till Danmark som aldrig förr. Ca 26 miljoner resor görs årligen med Öresundståg. Studerande, arbetspendlare, charterresenärer, affärsresenärer
Alliansen satsar mer än någonsin i sin budget för 2017 för en bättre vård, fler fasta läkare och sjuksköterskor samt större tillväxt i hela Kronoberg. I vårt förslag finns en mycket omfattande satsning på personalen på 40 mkr. Region Kronoberg ska vara en attraktiv
Vilket ramaskri det blev när man i Stockholm vill höja taxan för ett SL-kort till 900 kr. Detta trots att Stockholm även efter denna höjning kommer att ha Sveriges näst billigaste taxa inom kollektivtrafiken. Det är endast i Gotland som priset underskrider vad Stockholmarna får betala för
Jag har haft förmånen att vara ordförande i Regionförbundet Södra Smålands Trafiknämnd, under fyra år. De fyra åren har kollektivtrafiken förändrats mer än någonsin. Besluten är i de flesta fall fattade i enighet mellan alla partier och det är det som gör att stora förändringar kan genomföras på ett positivt sätt.
Den 14 december är det tidtabellsskifte i Kollektivtrafiken. Det innebär diverse förändringar i trafikutbudet och ibland rena tidtabellsförändringar.
Krösatågen mellan Hässleholm och Alvesta/Växjö startade vid tidtabellsskiftet i december 2013. Trafiken har sålunda snart kört i ett år med 12 turer dagligen. Trafiken har mottagits positivt av resenärerna och antalet resande ökar succesivt.
Vid mätningar av resenärernas
Från miljöpartiets sida dyker det med jämna mellanrum upp förslag som går ut på att försvåra och fördyra livet för oss medborgare som bor utanför citycentran med tillgång till god kollektivtrafik.
Tankarna på att avskaffa avdragsrätten för arbetsresor är just ett sådan förslag. Många arbetstagare i Sverige har inga valmöjligheter för hur man tar sig
Ungdomarna i Kronoberg och i Tingsryds kommun tycker att biljettpriset på bussarna är för högt vilket jag har förståelse för att de tycker. Dessutom är inte tillgängligheten till kollektivtrafik den bästa på landsbygden varför det oftast är både billigare och enklare att åka bil. Givetvis måste någon betala för vad dessa busslinjer kostar att trafikera.
Get Social