Socialdemokraterna gör ett utspel gällande att 15 000 heltidsarbeten har försvunnit inom Jordbruksbranschen sedan 2006. Vad Socialdemokraterna missar i sitt utspel är att det stora tappet inom jordbruksbranschen skedde tidigare, under den socialdemokratiska politiken som direkt motarbetade lantbrukets förutsättningar.
Socialdemokraterna ville ju på denna tiden ens knappt se jordbrukare som företagare. Att vara jordbrukare var nämligen inte fint nog i den socialdemokratiska världen när de hade regeringsställning. Detta handlar ju nämligen om kreativa människor som är ”arbetsmyror” och tänker fritt själva på hur de ska lösa sin tillvaro vilket är det motsatta till den ideala socialdemokraten som ska inrätta sig i ledet och helst inte ha några egna tankar eller egna idéer om hur något kan göras bättre.
Dock är det oerhört bekymmersamt att den svenska jordbruksnäringen håller på att dö ut. Detta gör den främst på grund av de orättvisa förhållande som råder inom EU gällande skattelagstiftningen för jordbrukare. En skattelagstiftning där socialdemokraterna varit emot alla förslag till att närma sig övriga länders skattelagstiftning. Hittills har nämligen, i politisk handling, Socialdemokraterna haft en tydlig agenda att ta död på den svenska jordbruksnäringen.
Trots att Socialdemokraterna traditionellt har varit motståndare till allt som handlar om landsbygdsutveckling är det ändå glädjande att de nu ser detta som något där de ska profilera sig. Detta även att det handlar om total dubbelmoral då alla övriga förslag som Socialdemokraterna för fram fortfarande handlar om att avveckla landsbygden!
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om Socialdemokraterna, landsbygd, jordbrukare, landsbygdsutveckling, motståndare, dubbelmoral
Vad har egentligen någon för intresse av att avveckla landsbygden? Handlar det i så fall snarare inte om konsekvenser av andra intentioner som leder till att landsbygden avfolkas?
När det gäller landsbygdsutveckling så kan man undra när nuvarande syndare skall vakna ??.
För nuvarande syndare sitter i den regering som gjort livet på landsbygd än värre med sitt straffbeskattande och avgiftsbestraffande !!.
De som måste använda bilen för att ta sig till sitt arbete har fått det bra mycket dyrare med Alliansregeringen än med S-regeringar….-för s-regeringarna hade i alla fall vett att höja reseavdragen varje gång man ökade på kostnader för bilkörning med skatter och avgifter, denna regering har gjort tvärt om och höjt skatter och avgifter, samt sänkt det belopp man får dra av för resor till och från arbetet !!.
För att inte glömma fastighetsavgiften som ersatte den tidigare fastighetsskatten = dyrare för de flesta på landsbyggden !!.
Så när skall nuvarande syndare vakna ??.
Nu var det inte mycket sanning i din kommentar Jonas. Bättre kan du!
Ska S regera med MP efter valet kommer det att införas km-skatter i miljardklassen som kommer att fördyra livet på landsbygden avsevärt. Hur ställer du dig till det?
Nu skriker du “varg” igen, och Alliansen har gjort följande: höjt karensbelopp för resor till och från arbete, – höjd skatt på trafikförsäkringen, -höjd fordonsskatt, -höjda energiskatter, -bytt fastighetsskatt mot fastighetsavgift samt höjd fastighetsavgift för fastigheter under 910 000, -höjd vägtrafikskatt…allt som sparkar på landsbyggden, så vad är inte sanning där ??.
Sen så är kilometerskattens skadlighet gravt överdriven från Allianshåll -i vanlig ordning, och då bland annat skogsindustrin skulle undantas i de Röd-Grönas förslag så slår det knappast så hårt på landsbygd som ni påstår !!.
Citerar ur SIKA:s rapport som är gjord på regeringens uppdrag: “När det gäller effekterna av en differentiering på produktion och sysselsättning pekar (enligt ITPS rapport) resultaten på att valet av kilometerskattesystem sannolikt inte kommer att ha annat än marginell betydelse för stora delar av industrin.
Även i de varugrupper där man kan förvänta sig de tydligaste effekterna är det svårt att argumentera för att kilometerskatten, oavsett om den differentieras eller inte, kommer att medföra några drastiska förändringar. Förklaringen till detta är dels att kilometerskattens påverkan på dessa faktorer är så pass liten till att börja med och dels att nivån på kilometerskatten över lag inte skiljer sig markant åt mellan de båda alternativen”.
Så det luktar rena lögner från Alliansen här !!.
Ytterligare en sak som sparkar på glesbyggden är nu de ca 25 nedläggningar i just landsbygd som flaggas för av de av Alliansen privatiserade Apoteken….-vad var nyttan med denna privatisering ??.
Man pratar nu om glesbygdsstöd för att rädda dessa apotek, ett stöd som inte behövdes när det inte var privatiserat….-så vad var egentligen nyttan med denna privatisering ??.
Tidigare var det väl i allra högsta del om stöd till apoteken då de helt finansierades genom ökat tilldelning av skattemedel. Faktum är gällande apoteksreformen att tillgängligheten har ökat avsevärt mot hur det var när S regerade.
Nu pratar du i nattmössan Mikael, för fakta är att inga nya apotek har öppnats i glesbygd, och bara två har öppnats på orter där det inte tidigare funnits apotek.
När det gäller finansiering så var det tidigare så att när staten ägde alla Apotek så var det dom som gick med vinst som sponsrade de med sämre resultat, och när man privatiserade apoteken så var staten noga med att sälja dem i klump så inga bolag köpte de lönsamma apoteken och struntade i de olönsamma.
I detta ingick också att köparna inte fick lägga ner några apotek förrän efter mars 2013.
Nu vill de privata ägarna som väntat lägga ner de olönsamma efter mars 2013, alternativt vill de ha stora statliga stöd = skattemedel för att dessa ska vara kvar….så vad blev bättre ??.
Sveriges Apoteksförening skriver om Apotek. Följ länken för att läsa.
==> Tendentiösa spekulationer i Svenska Dagbladet – Sveriges Apoteksförening
Ifrågasätter i alla fall nyttan då tillgängligheten inte ökat där det behövs, och kostnaden inte minskat för staten nu när det kommer att behövas subventioner, så varken billigare pris eller valfrihet uppnåtts, vad är då nyttan ??.