Det är en sorgens dag i Trollhättan och en sorgens dag för Sverige. Framförallt är det en sorgens dag för alla Saab-anställda och inte minst för alla Saab-entusiaster.

Det oundvikliga kunde dock inte förhindras – Saab har begärt sig i konkurs. Hur tråkigt detta än är borde detta ha skett för länge sedan, innan Victor Muller tilläts plundra bolaget. Visst man kanske kan se det med en beundran hur Victor Muller kämpat för att hitta finansiärer för att rädda Saab, men vad han har gjort är att han först och främst byggt upp sin egen förmögenhet och gått från att vara en tämligen anonym affärsman till att bli en mycket rik sådan. Det tro givet att Victor Muller inte frivilligt ville ge upp Saab när han lyckats mjölka så mycket ur detta företaget.

Men Saabs olycka började inte med att det var Victor Muller som kom in som ägare genom Spyker när GM för två år sedan vill lägga ned Saab. Olyckan började redan 1990 när GM tog över ägarskapet av Saab. Eller rättare sagt olyckan började vid introduceringen av bilmodellen 9000 som i många hänseende var en fantastisk bil, en bil som jag själv varit stolt ägare av ett flertal gånger. Av olika själ blev dock aldrig Saab 9000 någon vinstmaskin utan det var en problemfylld start som gav upphov till Saabs ekonomiska bekymmer som sedermera gav GM möjlighet att gå in, som man vid tidpunkten tyckte, som en räddande ängel för Saab.

GM lyckades dock aldrig få någon lönsamhet i Saab och det är omöjligt för en utomstående att riktigt förstå varför, om det berodde på att även GM såg Saab som en kassako eller om det helt enkelt inte fanns en tillräckligt stor marknad för Saab-bilar? Utan tvekan är det dock faktumet att det råder en enorm överproduktion av bilar som dessvärre blev Saabs fall och det som gjorde att GM under sina ca 20 år som ägare inte lyckades vända företaget och få det lönsamt.

Vad kommer att hända nu då? Hur mycket värde finns det kvar i företaget i konkursboet efter att Victor Muller fått rumstera fritt? Dessvärre tror jag att det blir svårt att på nytt väcka liv i varumärket Saab som nybilstillverkare. Samtidigt gäller det att ta vara på den ingenjörskompetens och den industrierfarenhet som Saab byggt upp under alla år. Med rätt stöttning kan förhoppningsvis en ny industri växa upp ur Saabs spillror!

Media: Exp1, Exp2, Exp3, Exp4, Exp5, Exp6, Exp7, Exp8, Exp9, Exp10, Exp11, Exp12, Exp13, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, AB6, AB7, AB8, AB9, Svd1, Svd2, Svd3, Svd4, Svd5, Svd6, Svd7, Svd8, Svd9, Svd10, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, DN10, DN11, DN12, GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, GP6, GP7, GP8, GP9, GP10, GP11, GP12, GP13, SVT1, SVT2, SVT3, SVT4, SVT5, SVT6, SVT7, SVT8, SVT9, SVT10, SVT11, SVT12, SVT13, SR1, SR2, SR3, SR4, SR5, SR6, SR7, SR8, SR9, SR10, SR11, SR12

Bloggar: Tokmoderaten, Jinge, Germund Andersson, Norah4you, Röda Malmö

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,