Jag har faktiskt lite svårt att förstå lärarnas extrema krav på lönehöjning såsom 10 000 kr mer i månaden. Menar de att de medvetet gör ett dåligt jobb idag bara för att de känner sig underbetalda? Med tanke på att skolresultaten har blivit sämre tyder det väl snarare på att det är bättre kompetenskrav som krävs för läraryrket. Först när man ökat kompetensen borde man diskutera dessa stor lönelyft. Är det inte också så att besparingskrav ute i kommunerna har gjort att det numera är alldeles för få lärare eller vuxenresurser ute i skolorna som jobbar direkt med eleverna? Att höja den enskilda lärarens lönenivå med dessa nivåer skulle inte innebära att arbetssituationen blir bättre.

Missförstå mig inte för även jag ser läraryrket som ett mycket viktigt jobb och att statusen för läraryrket behöver ökas. Givetvis ska välutbildade lärare ha höga löner men att läraryrket skulle vara i särklass viktigare än alla andra yrkeskategorier i samhället köper jag inte. Framför allt tycker jag det är fel att diskutera huruvida olika yrkeskategorier är viktigare än andra. Var finns jämlikhetstankarna i detta?

Att utbildningsminister Jan Björklund nu går ut och lovar 2,6 miljarder till förbättrad matematikundervisning i skolan ligger således helt i rätt linje och är ett välkommet besked. Men framförallt är min övertygelse att kommunerna behöver betydligt mer resurser för att kunna utveckla skolornas kvalitet. Som det är nu är det dessvärre stora besparingskrav i många kommuner vilket framförallt drabbar skolorna i stor utsträckning. Därför behöver det till statliga pengar till kommunerna för att inga ytterligare besparingar ska behöva genomföras i de kommunala skolorna!

Media: AB1, AB2, AB3, AB4, Exp1, Svd, DN, SVT1, SVT2, SR1, SR2, GP

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , ,