Faktum är att jag håller med Håkan Juholt när han säger att SJ är en samhällsnyttig verksamhet och att det faktiskt är viktigare att tågen går i tid än med vinst.
Prioriteten för SJ måste i rådande läge i första hand ligga i att få tågen att gå enligt tidtabellerna, punkt slut!
Att regeringen nu pumpar in 800 miljoner ytterligare till Trafikverket är alldeles utmärkt. Visserligen menar många kritiker att detta inte kommer att räcka på långa vägar. Därför bör det säkerligen komma till ytterligare tillskott av satsningar under kommande år. Framförallt måste kraven på SJ och Trafikverket bli skarpare ställda på att tågen ska komma i tid. Vi kan inte ha ett järnvägsnät som dagligen dras med enorma förseningar. Samhällskostnaden för dagens tågsituation är enorm!
Förhoppningsvis innebär ändå dessa 800 miljoner att det nu är slut på lekstugan inom SJ såsom Ulf Adelsohn menade att SJ varit för okunniga politiker de senaste tjugo åren. Det är dags för politikerna att bruka allvar och se till att tågtrafiken fungerar!
Media: AB1, AB2, Exp1, Exp2, Exp3, Svd1, Svd2, Svd3, Svd4, Svd5, Svd6, DN1, DN2, DN4, DN5, GP1, GP2, GP3, GP4, SVT1, SVT2, SVT3, SVT4
Bloggar: Rasmus Jonlund, Annie Johansson, Edvin Alam, Kent Persson, Martin Moberg, Röda Malmö, Jinge
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om SJ, regeringen, Alliansen, Trafikverket, tåg, tågförseningar
Get Social