Jag fick idag ett trevligt telefonsamtal från en man som hade reagerat på min insändare i Smålandsposten den 3/1. I denna insändare skrev jag om landsbygdens förutsättningar och om att hela Sverige måste leva, att storstaden är beroende av att landsbygden fungerar.
Mannen som ringde mig hade synpunkter på att jag inte hade tagit upp betydelsen av ett väl utbyggt och underhållit vägnät. Framförallt diskuterade vi att hur det allmänna nätverket status ser ut och vilka krav som trafikverket har på att upprätthålla standarden på detta.
Trafikverkets uppdrag är tydligen inte mer avancerat gällande det allmänna vägnätet än att upprätthålla den standard som gavs vid det tillfälle vägarna byggdes. Då de flesta vägar har byggdes runt 1930-talet så förstår ju var och en att denna standard inte är förenlig med den tunga trafik som idag belastar vägnäten. Vi har både bredare och tyngre lastbilar som transportera gods än vad som var fallet under 20-talet.
Här i Kronobergs län består en majoritet av vägnätet av just allmänna vägar. Att det således inte ligger i planerna att detta vägnät ska uppdateras till dagens standard är ytterst beklämmande och är i förlängningen ett hot mot landsbygdsutvecklingen.
Ska människor kunna leva på landsbygden krävs en infrastruktur som är modern och en infrastruktur som är påpassad utifrån de krav som näringslivet har för att kunna skapa de jobb som är så värdefulla för att hela Sverige ska leva.
För Sveriges framtid måste vi få till en fungerande infrastruktur som är anpassad utifrån dagens krav. Då duger det inte att ha som mål att hålla en standard utifrån 1930-talets förutsättningar!
Läs även andra bloggares åsikter om Hela Sverige ska leva, Trafikverket, allmänna vägnätet, vägnät, Kronoberg, landsbygdsutveckling, landsbygd,
Get Social