Nils-Petter Gregersen, forskningschef på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut vill höja körkortsåldern till 25 år. Detta då han menar att man kan minska olyckorna om ungdomar under 25 inte får köra bil.
Självklart kommer det att bli mindre olyckor orsakade av förare i en viss åldersgrupp om man förbjuder dem från att köra bil. För detta behöver man inge forskning precis men det vore att totalt förenkla problematiken med alltför många olyckor.
Förvisso är unga människor överrepresenterade i olycksstatistiken. Men att förbjuda ungdomar från att köra bil innebär en betydligt mer långtgående inskränkningar än att komma tillrätta med olycksstatistik.
Hur tänker sig Nils-Petter Gregersen att dessa ungdomar som redan idag har svårt att slå sig in på arbetsmarknaden ska kunna lyckas om man dessutom inte kommer att kunna ta sig till arbetsplasten?
Att höja körkortsåldern skulle vara förödande för ungdomars möjlighet att bo kvar på orter där det inte finns väl utbyggd kollektivtrafik. För ungdomars del skulle höjd körkortsålder enbart bli till ett hinder för att komma in på arbetsmarknaden. Förslaget som sådant vore dessutom ytterligare ett dråpslag mot landsbygden då man genom detta förslag skulle driva en hel ungdomsgeneration till storstäderna.
Framförallt ställer jag mig högst tveksam till Nils-Petter Gregersen motivering till att förbjuda bilkörning med argumenten att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern och att unga förare har svårare att stå emot grupptryck. Skulle detta stämma borde tex inte idrottsmän kunna peaka sina idrottsresultat innan 25 års ålder. Likaså borde det ju tex inte heller finnas några rattfyllerister som fyllt 25 år….
Nej att höja körkortsåldern är fel på många plan och är ett förslag som ska till papperskorgen.
Media: AB, Exp, DI, SR, DN, GPBloggar: Svensson
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om körkort, körkortsålder, Nils-Petter Gregersen, ungdomar, ungdomsarbetslöshet, landsbygd,
Om man vill minska olyckorna med oerfarna förare föreslår jag följande:
Alla körkort utrustas med ett chip med information om föraren.
Alla bilar utrustas med en chipläsare kopplad till bilens elektroniksystem.
Sedan kan elektroniksystemet begränsa hastigheten för oerfarna förare och det finns säkerligen många andra “nyttiga” applikationer.
Forskningschefen på VTI Ställ omedelbart din plats till förfogande ditt påstånde om folks utvecklade hjärna för framförande av fordon vid 18 års ålder är lika knäppt som att tro att varg o boskap trivs i hop.