Det är med förvåning jag läser hur oinsatta de flesta är till den svenska ungdomsvården. Man kan tycka att personer såsom tex barnombudsman Fredrik Malmberg borde ha mer kunskap om på vilka grunder som ungdomar vårdas inom ungdomshemmen på SiS innan han kritiserar det senaste lagförslaget inom ungdomsvården.
Inom tvångsvården av ungdomar handlar det nämligen om de ungdomar som är allra värst drabbade i samhället. Nästan uteslutande kommer de från en oerhört våldsam bakgrund där de har begått mycket grova våldsbrott och där drogproblematik är mer regel än undantag.
Det som bland annat barnombudsmannen missar när han tänker till om ungdomsvården är att han tror att LVU – Lagen om vård av unga och LSU – Lagen om sluten ungdomsvård handlar om olika ungdomskategorier vilket är fullständigt fel.
De flesta ungdomar som vårdas inom SiS är omhändertagna enligt LVU och barnombudsmannen har helt rätt i att detta inte är en brottsdom vilket LSU är. Men vad han och många övriga inte har kunskap om är att samhället och domstolarna nästan regelmässigt inte dömmer någon annan påföljd till en ungdomsbrottslig som står inför rätta om denne redan har ett LVU. Påföljden blir nästan undantagslös ”fortsatt vård inom socialtjänstlagen”.
Vilken typ av brottslighet som ungdomen har fällts för verkar i dessa fall inte spela någon roll för samhället och domstolarna. Jag har personligen närvarat vid rättegångar med ungdomar vars brottspåföljd skulle motsvara mångåriga fängelsestraff om de hade varit äldre men slipper helt påföljd i och med att de redan har ett LVU och domen blir ”fortsatt vård inom socialtjänstlagen”.
Detta innebär att på de låsbara avdelningarna inom SiS vårdas nästan uteslutande ungdomar med grov brottslig bakgrund och med stor våldsproblematik där hot om våld och utsatthet för våld dagligen förekommer för de anställda som ska jobba med att hjälpa dessa ungdomar.
Arbetssituationen för anställda inom SiS ungdomshem är i princip ohållbar i och med att behandlingspersonal i princip är rättslösa i förhållande till dessa ungdomars agerande. Dagens verksamhet på institutionerna är egentligen inte möjlig att bedriva i enlighet med gällande arbetsmiljölagstiftning. Görs inget åt denna situation kommer SiS att tvingas stänga institutionerna helt!
Jag är positivt inställd till att regeringen nu har lagt ett lagförslag om att det ska bli möjligt att kroppsvisitera intagna ungdomar utan att konkret misstanke ska behöva finnas i förväg (Misstanke finns egentligen alltid i dessa miljöer och med detta klientel som SiS är satta att vårda). Jag ser nämligen sådana åtgärder som nödvändiga för att överhuvudtaget vi ska kunna behålla dessa behandlingshem öppna.
Däremot är uppgiften om att en åtgärd som kroppsvisitation inte skulle behöva dokumenteras märklig och något som är högst fel. Självklart ska varje åtgärd dokumenteras för givetvis ska rättssäkerheten vara hög. Det ska den vara för både de omhändertagna ungdomarna men även för personal! För även personal har rättigheter enligt arbetsmiljölagstiftningen!
Jag skriver själv idag en artikel på newsmill gällande lagförslaget om kroppsvistationer: ”Kroppsvisitationer är nödvändiga för att vi ska kunna göra vårt jobb”
Media: SR1, SR2, Svd1, Svd2,Barnombudsmannen
Bloggar: Lars H Gustavsson
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om arbetsmiljö, LVU, SIS, SiS ungdomshem, tvångsvård, ungdomsvård, visitationer, våld, Barnombudsmannen,
Get Social