Visst det kan låta självklart att inta åsikten att administrationen för landets lärare ska minska. Men vad händer om man slopar dessa administrativa uppgifter? Hur säkerställer man då att elever når sina kunskapsmål, eller ens att några kunskapsmål överhuvudtaget sätts upp för den enskilde eleven.

Hur förhindrar man, om man slopar de administrativa inslagen, att lärarna inte sätter sina omdömen eller betyg godtyckligt? Nej, ett krav på att slopad administration såsom Miljöpartiets Gustav Fridolin ställer, skulle enbart motverka den enskilde elevens rättighet till objektiv betygsättning.

Vad man istället bör kräva är att skolan tillförs mer resurser, att lärartätheten stärks för eleverna. För givetvis behövs viss administration för att säkra elevers rättstrygghet och vilka är mest lämpliga att utföra denna administration än de som känner eleverna bäst om inte lärarna. Men i Gustav Fridolin och Miljöpartiets värld handlar det enbart om populistiska utspel och mindre om de enskilda elevernas förutsättningar.

Media: AB1, AB2, AB3, Exp, DN, SvD1, SvD2, GP1, GP2, Skånskan, Norra Skåne, HD, Laholms tidning

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,