På slutet av 80- och på 90-talet jobbade jag åt ett företag som var underleverantör till Saab. Redan då hade Saab enorma lönsamhetsproblem och var ett företag som stod på ruinens brant. Många trodde säkerligen att Saabs räddning var säkrad när GM trädde in som ägare. Visst, GM räddade förmodligen Saab då men samtidigt har GM inte varit bra för Saabs utveckling då Saab aldrig lyckats komma ur 90-talskrisen. Till GM:s försvar måste sägas att de ändå var otroligt uthärdliga och pumpade in miljontals kronor år efter år i detta krisföretag som inte på de senaste 40 åren lyckats sälja tillnärmelsevis tillräckligt många bilar för att ha möjlighet att nå lönsamhet. Att pumpa in miljoner höll GM på med tills för ett par års sedan när de till slut tappade tålamodet och beslutade sig för att göra sig av med Saab.
Hade vi haft en socialdemokratisk regering vid detta tillfälle hade staten gått in och pumpat in några miljarder av skattepengarna till GM:s aktieägare. Jag är övertygad om att detta hade varit helt bortkastade skattepengar i det läget och att det även nu skulle vara fel av regeringen att gå in med pengar för att reda ut Saabs bekymmer. Man ska dock inte underskatta Saabs betydelse för Sverige genom alla de arbetstillfällen som som tillförs genom Saabs försorg. Skulle Saab försvinna vore det en smärre katastrof för Sverige som helhet!
Regeringen och Maud Olofsson möter nu kritik för att de inte gör tillräckligt för att lösa Saabs problem. Kritiken är sprungen från representanter för Vladimir Antonov, en person med inte helt enkelt förflutet som uppenbarligen har problem med trovärdigheten. Hade regeringen agerat med motsatt inställning istället för den mer avvaktande gentemot Vladimir Antonov hade med all säkerhet kritiken även kommit då. Dvs de som vill kritisera regeringen hittar alltid sätta att göra detta på. Detta är dessvärre något som gäller oavsett vem som sitter i regeringsställning.
Trots alla turer genom åren har Saab hela tiden lyckas hålla upp varumärket Saab som ett positivt varumärke, ett varumärke som står för kvalité. Jag har själv varit en nöjd Saabägare och har varit märket trogen under större delen av mina år med körkort tills jag för ett par år sedan då jag senast bytte bil. Således vet jag att Saab gör bra bilar! Men ingen industri är så konkurrensutsatt som bilindustrin. Detta är något som bilindustrins alla underleverantörer kan skriva under på – Sänk priserna eller sluta leverera var buden på den tiden då jag själv jobbade inom den branschen.
Just för tillfället handlar dock inte Saabs problem så mycket om deras produkter utan mer om att få till finansiering till att driva dess fabriker. I slutändan går det dock inte komma ifrån att allt handlar om att vårda varumärket och att lyckas sälja sin produkt. Detta är något som gäller oavsett vilken som går in som ägare och som hade gällt även om socialdemokraterna fått sin vilja i att staten skulle gått in som ägare. Dessvärre har Saab varit för dåliga på att sälja kvantitet om man går tillbaka i tiden. Det är därför lätt att känna viss pessimist inför Saabs framtid. Men jag är ingen pessimist utan är övertygad om att detta unika varumärka kommer att överleva även denna kris och bestå långt in i detta årtusende!
Media: AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, AB6, AB7, Exp1, Exp2, Exp3, Svd, Svd1, Svd3, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, Svt1, Svt2, Svt3
Bloggar: Martin Moberg, Jinge, Rolf Erikson
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om Saab, regeringen, Maud Olofsson, GM, Kris, Vladimir Antonov
Get Social