Detta inlägg skriver jag i egenskap av huvudskyddsombud på SiS ungdomshem Ryds brunn

Öppet brev till Socialstyrelsen med anledning av deras kritik av SIS ungdomshem Ryds brunn

Med anledning av de många felaktigheter som har lagts fram i media gällande hur vi personal på SIS ungdomshem Ryds brunn arbetar med våra klienter känner vi oss tvingade till att gå i svaromål till detta.

Kerstin Olsson som gjorde inspektionen på Ryds Brunn i våras visar tydligt att hon och Socialstyrelsen inte har någon vetskap om vilken verksamhet som bedrivs på SIS ungdomshem eller om vilka klienter vi har att ta hand om. När Kerstin Olsson funderar på om institutionen borde gjort en Lex Sarah-anmälan i samband med att några klienter har försökt göra upplopp och gått till anfall med ett oerhört aggressivt och grovt våld mot personal enbart i syfte att skada och ev även för att döda visar hon på total brist på förståelse för vilka ungdomar vi inom SIS har att ta hand om. En Lex Sarah anmälan ska göras om en vårdtagare står inför ett allvarligt missförhållande i omsorgen vilket inte är fallet på Ryds brunn.

Gällande upploppsförsöket på Ryds brunn den 21 juli så handlade det om att tre av de intagna gjorde gemensam sak för att försöka skada och eventuellt döda personalen på Ryds brunn. Att de valde göra detta berodde enbart på att de inte ville acceptera att socialtjänsten hade bestämt att de inte kunde vistas ute i samhället och att det nu var personal på ett ungdomshem som ansvarade för att låsa dörrarna för dem. Det handlade inte om hur dessa ungdomar bemöttes utan om att de vägrade acceptera att samhället höll dem inlåsta.

Som personal på Ryds brunn ställs man inför hot om våld i princip dagligen och ibland händer det även att personal utsätts för grovt våld. Ändå är personalen på Ryds brunn oerhört professionella och behandlar klienterna med stor respekt och har ett förhållningssätt som kallas ”No power no lose” som går ut på att man ska samtala sig ur situationer just för att undvika våld. Ändå förekommer det att personal tvingas att använda de särskilda befogenheter som lagen ger oss rätt att använda och som vi dessutom är skyldiga att använda enligt våra arbetsbeskrivningar. Dessa särskilda befogenheter används vid de tillfällen en ungdom inte kan hållas till ordningen vilket innebär att det handlar om situationer där en ungdom går till fysiskt angrepp, antingen mot personal eller mot andra klienter eller till och med mot sig själva. Att vi tvingas ta till dessa särskilda befogenheter handlar just om omsorg, för hur ska man annars hantera en ursinnig ungdom som går bärsärkagång? Ska man låta honom skada det som kommer i hans väg eller ska man hjälpa honom från sitt tillstånd genom att hindra honom från att skada någon eller sig själv?

Trots att personalen på Ryds brunn ständigt utsätts för dessa hotfulla situationer med de klienter vi är satta att ta hand om då övriga samhället har bedömt att de inte kan vara på någon annan inrättning till följd av deras utåtagerande våldsbenägenhet, behandlas alla klienter med respekt och får en god omvårdnad av personalen på Ryds brunn.

Nu när Socialstyrelsen har tagit över granskningen av verksamhet inom SIS är det oerhört kränkande för personalen inom SIS att Socialstyrelsen inte utbildar de som är ställda att genomföra granskningen i vilken verksamhet som SIS bedriver. Att man som i fallet med granskningsbesöket vid Ryds brunn inte har kännedom om att dessa ungdomar är omhändertagna av tvång och enbart av denna orsak känner ett stort agg gentemot den personal som de facto låser dörrarna för dem är minst sagt ynkligt. Än värre är att man litar blint på vad ett fåtal av dessa ungdomar uppger i intervju utan att ens bry sig om att dessa ungdomar strax innan intervjuerna diskutera ihop sig vad de ska säga för att på deras sätt protestera mot dem som låser dörrarna för dem på socialtjänstens uppdrag. Givetvis tar vi alla anklagelser från ungdomarna på fullaste allvar men faktum är att det ibland finns en annan sida av historier än den som ungdomar som är förbannade för att de är inlåsta lägger fram.

Vi personal på Ryds brunn är stolta över vårt arbete och vill hävda att vi genomför arbetet med stor respekt för ungdomarna och med ett klientperspektiv i allt vi gör. Ungdomarna som placeras oss hos tillhör en svår klientgrupp som vanligtvis varit runt på en mängd andra särskilda boende och institutioner innan de hamnar hos oss. Beviset för att vi gör ett värdefullt arbete för dessa ungdomar får vi genom deras egna berättelser i uppföljningsintervjuer som görs i samband med att de flyttar från oss och ett år efter att de flyttat. Nästan uteslutande är det positiva omdömen från ungdomarna om sin vistelse på Ryds brunn i dessa uppföljningsintervjuer. Detta om något är ett bevis på att Socialstyrelsen är fel ute i sin kritik mot oss!

Mikael Andersson, huvudskyddsombud på SIS ungdomshem Ryds brunn

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,