Sverigedemokraterna är skickliga på att få rubriker och givetvis var deras reklamfilm enbart ett PR-trick. Hade den inte stoppas och inte media protesterat mot dess rasistiska innehåll så hade Sverigedemokraternas misslyckats med sitt syfte med denna film. Givetvis var det denna proteststorm just vad de sökte och som var syftet med att göra filmen!

Media är Sverigedemokraternas bästa valarbetare genom att de dels ger Sverigedemokraterna otroligt mycket mer uppmärksamhet i artiklar än vad de förtjänar. Men framförallt ger de Sverigedemokraterna möjlighet att föra fram budskapet de främst vill sprida, att de är ett offer i samhället.

Media ger dem möjlighet till denna offerroll genom att tex som TV4 nu gör som vägrar att visa deras reklamfilm och därigenom “stoppar” dem från att visa sitt budskap i sin reklamfilm.

Att budskapet är rent rasistiskt är tydligt men genom att stoppa Sverigedemokraterna ges de bara möjlighet att hävda att de inte får diskutera sitt budskap vilket bara ger dem ökat stöd hos de som enbart ger sin röst på Sverigedemokraterna i sin protest mot det övriga samhället.

Kommer Sverigedemokraterna in i riksdagen är detta minst lika mycket medias förtjänst som de etablerade partiernas bristande förmåga att bemöta den spridande rasismen i Sverige på ett bra sätt.

Media: Exp1, Exp2, Exp3, GP, DN, AB

Bloggar: Kent Persson (M), Under den lugna korkeken, Radikalen, Proffstyckarna, Isobel, Peter Andersson (S)

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , ,