Hur säkert är det att åka tåg egentligen? Frågan är högst berättigad utifrån den senaste tågurspårningen i Huddinge.
Så här i efterhand ter det sig anmärkningsvärt att trafiken inte stoppades på det aktuella spåret redan innan denna urspårningen, efter det larm som en lokförare på ett X-2000-tåg rapporterade efter att ha passerat den söndriga växeln som senare orsakade urspårningen av godståget.
Problemen med det svenska järnvägsnätet är uppenbarligen stora. Ständigt återkommande trafikstörningar och passagerare som inte kommer i tid är numera vardagsmat. Men trots alla förseningar har det fram tills nu ändå känts som att det har varit säkert att åka med tåg i Sverige. Men rapporterna som nu dyker upp om att fel som upptäckts vid besiktningar inte åtgärdas är högst alarmerande.
Aldrig någonsin har det lagts mer pengar på underhåll av det svenska järnvägsnätet som nu. Ändå åtgärdas inte uppkomna fel trots att de rapporterats. Standarden och skicket på det svenska järnvägsnätet ansvarar Trafikverket för och ytterst ansvarig är således generaldirektören för Trafikverket, Gunnar Malm.
Jag har personligen alldeles för liten insyn i hur Trafikverket är uppbyggt och fungerar för att bedöma huruvida de avgångskrav som nu har höjts mot Gunnar Malm från SEKOs håll och från det miljöpartistiska språkröret Åsa Romsons håll är rimliga. Men att det behövs en ordentlig förändring i hur Trafikverket fungerar är uppenbar.
Oppositionens avgångskrav med Åsa Romson i spetsen är givetvis enbart populistisk med syfte att angripa den sittande regeringen. Men ändå har de en poäng i att läget är så pass allvarligt att någon måste ta ansvar för Trafikverket inte klarar sitt uppdrag. Det är givetvis också så att en generaldirektör är ytterst ansvarig när riktlinjer inte följs och när underhållsuppdrag inte genomförs. Men måste generaldirektören omedelbart avgå när det uppdagats att mänskliga fel har begåtts? Jag är inte säker på detta, men att Trafikverket måste skärpa sig står helt klart!
Media: Exp1, eXP2, Exp3, AB1, AB2, AB3, DN1, DN2, SvD, SVT1, SVT2, SVT3, SVT3,
Läs även andra bloggares åsikter om opposition, avgångskrav, populism, Åsa Romson, Miljöpartiet, SEKO, Gunnar Malm, generaldirektör, järnvägen, trafikverket, SJ, regeringen
det finns ju återkommande rapporter om att det är själva privatiseringen som är problemet, då det blev för många “kockar” i samma kök !!.