En intressant debatt har blossat upp efter att Vdn för snabbmatsföretaget Max, Richard Bergfors, i ett internt månadsbrev till sina medarbetare skrivit om hur det skulle påverka företaget om de rödgröna skulle vinna valet till hösten.
Vänstersidan har fullkomligt gått i taket för detta då de anser att det är fel att beskriva konsekvenser som kommer att ske om dessa politiska förslag från deras sida skulle förverkligas. Allra helst anser vänstersidan uppenbarligen att det är fel att beskriva hur dessa konsekvenser drabbar en om man är företagsledare.
Tvärtom borde det vara varje företagares skyldighet att genomföra en konsekvensanalys inför eventuella maktskiften där det utlovats förändringar som direkt berör företagarnas verksamheter. Det borde helt enkelt vara en självklarhet att man som företagare intar beredskap när nya förutsättningar för sina verksamhet står på spel.
Som arbetstagare borde man just ställa dessa krav på sin arbetsgivare, att arbetsgivaren tar sitt ansvar och intar denna beredskap, som arbetstagare borde det också vara en självklarhet att få information om vad nya förutsättningar kommer att innebär för den arbetsplats som man är anställd inom.
Detta tycker dock inte vänstersidan. Men att de fackliga organisationerna sprider socialdemokratisk propaganda på arbetsplatserna reagerar inte samma vänstersida mot. Att de fackliga organisationerna sprider valpropaganda på arbetsplaster gällande frågor som inte ens berör den enskilda arbetsplatsens förutsättningar är tydligen okej för vänstersidan. Men att en arbetsgivare tar sitt ansvar och beskriver vad politiska vallöften kommer att innebära för sitt företag om de politiska förslagen blir verkliga är förskräckligt enligt samma vänstersida.
Vänstersidan står uppenbarligen inte bakom konsekvensen för sin politik när de inte vill tillåta att dem som berörs av politiken talar om detta!
Media: SVT, AB1, AB2, AB3, Exp1, Exp2, Exp3, DN1, DN2, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, GP, SR, SR2
Läs även andra bloggares åsikter om konsekvenser, propaganda, LO, vänstersidan, vänsterpartiet, socialdemokraterna, ungdomsskatt, ungdomar, arbetsgivaravgifter, restaurangmoms, MAX, Richard Bergfors,
Problemer med den konsekvensanalysen är att den inte håller sig till fakta, då en klar majoritet av de jobb som branschen pratar om skapat, är ersättningsjobb = någon anställd har slutat, och behöver då ersättas -just för att när man kollat upp detta så visar det sig att det antal arbetstillfällen som branschorganisationerna talar om skulle skapats är ganska så precis samma antal som också har slutat eller blivit uppsagda, så helt NYA jobb har det blivit marginellt av !!.
Den tydligaste konsekvensen av skattesänkningen för Max är de 100 miljoner dom delade ut till ägarna förra året, och där har du också de “allvarliga konsekvenserna” om de röd-gröna skulle komma till makten -mindre i övervinstvinst, men då det inte skapade fler arbetstillfällen i annat än på marginalen så lär det knappast kosta några arbetstillfällen i annat än i marginalen i verkligheten !!.
Enkel logik säger att om man har ca 100 gatukök som Max nu har, och han påstår själv att det anställts totalt uppåt 400 fler -4 anställda per gatukök är ju någonstans mellan halv och full bemanning i ett gatukök redan där, så att det är inräknat ersättningsanställningar i detta är helt klart !!.
Så detta skall snarast i bästa fall ses som ett misslyckat propagandaförsök, och i värsta fall ses som ett hot om att rösta “rätt”……….som dessutom lär kosta kunder då bojkottslänkar sprider sig som en löpeld på Facebook !!.
Jag tror dessutom att Max VD mest önskar att han hållit sig till fakta och skippat propagandan i sitt veckobrev !!.