Som professor kan man uppenbarligen vara helt verklighetsfrånvänd. Detta visar inte minst de professorer som i dag skriver på Svd-debatt om att bilen är en lyxvara vi kan vara utan.
Debattartikeln visar hur illa ställt det är med dessa storstadsbors insikt om livets förhållanden utanför Sveriges storstadscentran.
Visst bor man i någon av Sveriges storstäder kan man säkerligen klara sig bra utan bilen men för oss som bor i någon av Sveriges alla landsbygdskommuner är bilen en förutsättning för ett drägligt liv. I storstäder går det förmodligen utmärkt att vara utan bil och ändå ta sig fram dit man vill. Detta går inte i landsbygdskommuner som i stort sett saknar möjlighet till kollektivt åkande.
Avskaffar man bilåkandet kommer detta att bli landsbygdens dödsstöt. Livet på landsbygden skulle bli starkt isolerat och möjligheterna till arbete skulle på många orter bli i princip noll vilket skulle leda till stor utflyttning.
För oss landsbygdsbor är bilen inte en lyxvara utan en förutsättning för att leva. Professorerna i denna debattartikel vill avsevärt höja skatterna för privatbilismen. Detta är totalt fel väg. Istället måste det till kraftfulla satsningar på miljövänligare bilar och miljövänligare drivmedel.
Ska man beskatta eller begränsa privatbilismen ska man i sådant fall helt koncentrera sig till storstäderna med tex kraftigt höjda trängselavgifter eller kanske till och med totalförbud för bilar i storstäders stadscentran.
Att bekämpa privatbilismen slår mot landsbygden. Miljökampen ska riktas mot de miljöfarliga bilarna och de miljöfarliga drivmedlen inte mot bilisterna!
Blogger: Magnus Andersson
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om bil, skatter, grön skatteväxling, gröna bilister, bilism, landsbygd, landsbygdsfientligt,
jaha och vad gör du konkret för att åstadkomma bränslesnålarefordon/bättre cykelvägar/alternativa bränslen/bättre kollektivtrafik/bättre samhällsplanering/underlätta företagande på landsbygden?
För Sverige och för dina kommunmedborgare?
Har du eller ni på centern någon plan eller?
Eller vill du inte inse att olja inte är framtiden?
/Glesbygdsbo
Men i artikeln har aldrig påståtts att bilåkandet skall avskaffas!!! De som skrivit den är inte inkompeteneta – tvärtom de har helkoll! Men faktum är att bilresorna är längre i storstäder än på landsbygden. Så var skall åtgärder vidtas om man som författarna vill ransonera resp ersätta bilresor med kollektivtrafik?
Hej!
Kan det inte lika gärna vara tvärt om, att landsbygden blir mer levande om bilkörningen blir något mindre omfattande?
Den lilla skånska by som min släkt kommer ifrån var betydligt mer levande förr. Då bodde och arbetade människor i byn. Det fanns en affär. De som numera bor i byn arbetar någon annan stans. Och handlar på stormarknaden 1 mil bort.
Bilen har omformat svensk landsbygd, men inte enbart i positiv riktning.
Re: Anonym 1
Jag skulle vilja se en vidare satsning på biogasfordon men även på elbilar som har en stor potential. Dock kräver det subventioner från staten att snabbt byta vår “bilparksflotta” för att ta oss ur detta oljeberoende.
Re: Anonym 2
Att bilresorna skulle vara längre i storstäderna lär inte stämma men att det är fler som bor i storstäderna är korrekt. Men att beskatta privatbilismen skulle enbart bli ett dråpslag för landsbygden då vi på landsbygden inte har några alternativ till bilen.
Re: Nisse
Det är nog så att de flesta byar var mer levande förr i tiden. Men att tro att det ska gå att skapa mer vitalitet och liv på landsbygden genom att göra det svårare och dyrare att bo och leva där är inte realistiskt.