Uppenbarligen vill inte den tunga basindustrin i Sverige vara med och bidra till en positivare miljöutveckling. I ett brev ställt direkt till Fredrik Reinfeldt skriver näringslivstoppar från SSAB, SCA, Bo­liden, Stora Enso och Holmen stark kritik mot det svaveldirektiv som Sverige har enats med EU om.

Detta direktiv ska träda i kraft 2015 och innebär då att alla sjötransporter till och från Sverige ska ske med fartygsbränslen som bara innehåller 0,1 procent svavel. Industritopparna menar att detta direktiv skulle kosta den svenska industrin 13-28 miljarder kronor per år.

Stämmer deras uträkningar i detta är direktivet givetvis ett svårt nederlag för Sverige. De har också helt rätt i sin kritik i att det inte är rättvist att länder i södra Europa ska få andra gränsvärden än vad vi i norra Europa ska få. Det borde vara en självklarhet att inom EU ska samma gränsvärden och bestämmelser för utsläpp råda.

Däremot tycker jag att det är bra att EU går före övriga världen och har skarpare gränsvärden. Någon måste ju gå före och visa vägen och för att få en hållbar miljö måste utsläppen i haven och naturen minska.

Sedan är jag lite konfunderad över att man inte ser möjligheterna i detta. Det är trots allt några år tills de nya skarpare reglerna träder i kraft. Menar dessa industritoppar att utvecklingen ska stå stilla under dessa år? Nog måtte man väl kunna få fram bättre fartygsbränslen om bara viljan finns. Nu har man åtminstone ett ekonomiskt incitament till detta!

Media: AB

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , ,