Med tanke på de larmrapporter som kommit fram gällande standarden på Dackeskolans mellanstadiebyggnad och att den är i akut behov av renovering måste frågan ställas varför detta renoveringsbehov har uppstått redan efter ett år i den nya skolorganisationen?

I den skolutredning som föregick beslutet om den nya skolorganisationen bagatelliserades renoveringsbehovet av just Dackeskolans mellanstadiebyggnad. Då nämndes det inget om behov av någon renovering. Hur kan det då uppkomma ett renoveringsbehov av denna omfattning redan nu? Vad var det som var anledningen att man i skolutredningen pekade på stora renoveringsbehov på andra skolbyggnader i kommunen, skolbyggnader som de facto är i bättre standard än vad mellanstadiebyggnaden på Dackeskolan är? Tex utmålades högstadiebyggnaden i Ryd vara i ett akut renoveringsbehov i skolutredningen.

Hur ser barn- och utbildningsnämndens ordförande på Dackeskolans mellanstadiebyggnad? Hur stort är behovet av upprustning där? Med tanke på att barn- och utbildningsnämndens budget även fortsättningsvis kommer att behöva vara återhållsam, vore det inte bättre att bedriva skola i de byggnader inom kommunen där man redan har fullgod standard och använda de byggnader där det redan gjorts investeringar för elevers behov istället för att investera i ytterligare byggnadsrenoveringar? Skulle man tex kunna låta Linnerydseleverna fortsätta gå årskurs fem och sex i de lokaler i Linneryd som är av fullgod standard och där det har investerats för enskild elevs speciella behov istället för att behöva göra denna investering en gång till på Dackeskolan?

Barns trivsel och trygghet är starkt förknippad med deras möjlighet till att lyckas väl i skolan. Med tanke på hur det nu ser ut på Dackeskolans mellanstadium, vilken påverkan har dessa undermåliga miljöer för barnens undervisning och skolresultat?

Media: smp

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , ,