Svd.se kan man i dag läsa om en rapport gällande att bensinskatten inte skulle slå hårdast mot de fattiga. Ett påstående som definitivt är helt felaktigt!

Rapporter som denna gör att man oundvikligen börjar fundera i vilken värld forskare och rapportförfattare lever i? Att ta uppgiften, om att hushållens procentuella utgifter för bensinskatt i princip är lika stor oavsett inkomst, som en intäkt för att bensinskatten inte skulle slå hårdast mot de fattiga är definitivt ett bevis för hur verklighetsfrånvända dessa forskare är.

Att som Thomas Sterner, professor i miljöekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, påstå att bensinskatten i Sverige är neutral, när det de facto finns mängder med låginkomsttagare som inte ens har råd att köra bil på grund av de höga drivmedelskostnaderna gör mig bekymrad vad dessa dessa forskar bygger sitt arbete på. Undantar man en del av befolkningen eller hur tänker man?

Desto lägre inkomst desto mer måste man begränsa sin möjlighet till att köra bil. Man har helt enkelt inte råd att göra några ”nöjesåkningar” eller ens råd att äga en bil då driftkostnaden är alltför hög.

Visst bensinskatt kanske är det effektivaste sättet att begränsa bilåkandet men det är de med lägst inkomst som tvingas begränsa bilkörningen. De med hög inkomst fortsätter med stor säkerhet med sina ”nöjeskörningar”. Om inte annat visar ju inte minst just rapporten som refereras på Svd.se detta, att det är de med höginkomst som står för den stora andelen av bilåkandet. Med andra ord är bilåkandet en klassfråga i dessa bensinskattsförespråkares samhälle.

Möjlighet till bilåkande är en frihetlig rättighet som inte endast ska vara för de rika! Därför är det fel att enbart strypa bilåkandet genom höga skatter på drivmedel. Istället borde alternativa drivmedel vara helt skattebefriade och miljöbilar subventioneras så att vi snabbt ökar andelen miljöbilar i Sverige.

Det tar tid att växla om bilflottan till miljövänligare alternativ. Framför allt tar det tid innan dessa miljövänligare bilar når begagnatmarknaden på en prisnivån så att även låginkomsttagare har råd att köpa miljövänliga bilar som inte är bensindrivna. Idag får de med lägst inkomst antingen avstå från bilägande eller är de just hänvisade till att köra bensindrivet med höga bensinskatter. Så nog är bilåkandet en klassfråga!

Media: Svd, DN

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,